تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,065 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,579 |
خوانشی تطبیقی در آثار " حی ابن یقظان" ابن طفیل و " امیل " روسو برای استنتاج نسبت میان طبیعت و تربیت | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، اسفند 1398، صفحه 99-118 اصل مقاله (212.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
یداله اقدامی* | ||
داشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 06 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
چکیده مقاله: این پژوهش به دنبال خوانشی تطبیقی است در دو اثرمهم؛ یکی کتاب " حی ابن یقظان" که رساله ای است کم حجم و مهم در زبان و ادبیات عرب و شامل اندیشه های عمیق فلسفی و تربیتی ابن طفیل اندلسی در قرن 12 میلادی و دیگری اثر " امیل" از ژان ژاک روسوی فرانسوی که در قرن 18 میلادی تدوین شده است. این تحقیق مقایسه ای است مختصر میان این دو رساله ( یکی از جهان اسلام و دیگری ازجهان غرب) که در قالب داستان و شخصیت های تخیلی به تبیین اهداف ، اصول و روش های تربیت پرداخته اند. استخراج دلالت های تربیتی ، مشابهت ها واختلافات دیدگاهی آنان ؛ در راستای بررسی نگرش طبیعت گرایانه به تربیت از اهداف پژوهش حاضر است؛ جایگاه معلم و مربی، تربیت عقلانی، اجتماعی، اخلاقی و دینی در اندیشه ی ابن طفیل و روسو از دیگر اهداف تحقیق نیز خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: حی ابن یقظان؛ امیل؛ طبیعت؛ طبیعت گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Adaptive reading in the works of Hay Ibn Yaqzan Ibn Tafil and "Emile" of Rousseau to deduce the relation between nature and education | ||
نویسندگان [English] | ||
YADOLAH EGHDAMI | ||
UNIVERSITY FARHANGIAN KHOZESTAN - AHVAZ | ||
چکیده [English] | ||
Abstract This research is based on a comparative reading of two letters, one of which is book "Hay ibn Yaqzan", a small and important treatise in Arabic language and literature, containing the deep philosophical and educational ideas of Ibn Tufil Andalus in the 12th century AD and the other, Emile letter From Jean-Jacques Rousseau of France, written in the 18th century. This research is a brief comparison between these two treatises (one from the Islamic world and the other from the West world) that, in the form of story and imaginative characters, have explained the goals, principles and methods of education. Extracting educational implications, similarities and their views differences; in order to study of naturalistic attitude toward education, are the goals of this research; the position of teacher and mentor, rational, social, moral, and religious education in Ibn Tahif and Rousseau's thoughts will be the other goals of the research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hay ibn Yoghazan, Amil, nature, naturalism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |