تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,785 |
شناسایی تجارب تدریس معلمان تاریخ: رویکرد پدیدار شناسی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 21، خرداد 1399، صفحه 12-16 اصل مقاله (627.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید رومانی* 1؛ محمدرضا طالاری2؛ اسفندیار سپهوند1 | ||
1استادیار گروه علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2پرسنل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 22 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 02 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث اصلی در نظام آموزش و پرورش چگونگی تدریس دروس علوم انسانی است. لذا با توجه به این مسئله، یکی از دروسی که هویت سازی و همچنین، در تغییر نگرش انسان ها به محیط اجتماعی نقش قابل ملاحضه ایی دارد درس تاریخ است. این پژوهش با هدف، شناسایی تجارب تدریس معلمان پیشکسوت تاریخ و ارائه راهکارهایی برای تسریع وصول به اهداف آموزشی و بالا بردن سطح کیفی آموزش تاریخ انجام گرفته است.روش پژوهش،کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و با روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافته های پژوهش که طی کد گذاری های باز، محوری و انتخابی به دست آمدند دو محور اصلی در تدریس تاریخ نقش دارند.1) انتخاب بهترین فنون تدریس 2) چگونگی انجام فرایند آموزشی. در بخش اول، استفاده از روش های مختلف تدریس و کاربرد مهارت درآموزش تاریخ و در بخش دوم توجه به یادگیری اطلاعات و روحیات دانش آموزان در طول تدریس موثر بوده و موجب افزایش انگیزه دانش آموزان و معلمان نیز به نتایج مطلوب فرایند یاددهی و یادگیری دست پیدا می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب تدریس؛ معلمان تاریخ؛ رویکرد پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying history Teachers teaching Experience, An phenomenological approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Saeid Roomani1؛ Mohammad Reza Talari2؛ Dr. Esfandiar Sepahvand1 | ||
1Assistant Professor of Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Farhangian university,Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
One of the main topics in the education system is how to teach the humanities. History is one of the courses that plays an important role in creating identity and changing people's attitudes towards the social environment. How to teach and the educational process of this lesson is very important for students. This research aims to identify the teaching experiences of veteran history teachers and provide solutions to accelerate the achievement of educational goals and raise the quality level of history education. The research method is qualitative and phenomenological. 11 people were selected using purposive sampling as well as theoretical saturation. Data collection was performed using semi-structured interviews and analyzed by thematic coding method. Out of the total findings of this study, 117 conceptual codes in the field of teachers' professional experiences were categorized. According to the research findings obtained during open, central and selective coding, the two main axes are involved in teaching history. 1) Choosing the best teaching techniques 2) How to do the educational process. In the first part, the use of different teaching methods and the use of skills in teaching history and in the second part, paying attention to learning students' information and spirits during teaching are effective and increases the motivation of students and teachers to achieve the desired results of the teaching and learning process | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching experiences, history teachers, phenomenological approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 421 |