
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,944 |
تدریس مفاهیم زبان و ادبیات فارسی با به کارگیری الگوی دریافت مفهوم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، آذر 1398، صفحه 21-47 اصل مقاله (1004.12 K) | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این پژوهش، معرفی الگوی دریافت مفهوم و مصداقیابی محتواهایی از کتابهای درسی زبان و ادبیات فارسی است که میتوان بر مبنای این الگو به آموزش آنها پرداخت و روش تحقیق، بررسی محتوای کتب درسی و میزان انطباق محتواها با مراحل و هدف این الگو است. در این پژوهش ده نمونه از تدریس مفاهیم مربوط به دروس زبان و ادبیات فارسی بر اساس گامهای سهگانه روش دریافت مفهوم که روشی استقرایی و اکتشافی است، ارائه شدهاست. مفاهیم تدریسشده عبارتند از: «جناس و انواع آن، همخانواده، تلمیح، همآوا، جملات سه جزئی با متمم، اغراق، اسمهای خاص، مجاز و حقیقت، کنایه، اسم مشتق». نتایج پژوهش نشان میدهد بسیاری از مفاهیم کتابهای درسی زبان و ادبیات فارسی دورههای اول و دوم متوسطه را میتوان به این شیوه آموزش داد. از این الگو بیشتر برای تدریس مفاهیم دستوری، آرایههای ادبی، عروض و قافیه و سبکشناسی میتوان استفاده کرد. در این الگو دانشآموزان به مقایسه و مقابله مجموعهای از مثالها و نمونهها میپردازند و به دنبال آن، فرضیهها و حدسهایی در ذهن آنان جوانه میزند. درک مفهوم، یکی از ضروریات شناخت و تحلیل متون ادبی است. سیر آموزش در الگوی دریافت مفهوم، با روح آموزش درس زبان و ادبیات فارسی سازگاری بیشتری دارد. کلیدواژهها: الگوی دریافت مفهوم،مراحل سهگانة دریافت مفهوم، تدریس زبانوادبیاتفارسی | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه ها: الگوی دریافت مفهوم؛ مراحل سهگانة دریافت مفهوم؛ تدریس زبانوادبیاتفارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the concepts of Persian language and literature by using the attainment concept method | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 663 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,709 |