تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,000 |
تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت پلسک | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، آذر 1398، صفحه 1-20 اصل مقاله (827.66 K) | ||
تاریخ دریافت: 06 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 28 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 07 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت پلسک بودهاست. روش پژوهش، از نوع تحلیل محتوا است و جامعةآماری، محتوای کتب نگارش فارسی دورهدوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم دبستان) در سال تحصیلی 98-1397 بوده کهبا توجه به محدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه برابر با جامعه انتخاب گردید. واحد تحلیل، چهار بخش املا و دانش زبانی، نگارش،درک متن و هنر و سرگرمی کتابهای مدنظر و واحد ثبت، مضمون هر فعالیت و سؤال بودهاست. ابزار جمعآوری اطلاعات، فهرست وارسی مبتنی بر اصول و مؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک بود که بر اساس فرمول هولستی 83/0پایایی داشت. پس از کدگذاری هر فعالیت و سؤال و شمارش فراوانیها با استفاده از روش آنتروپی شانون،به تحلیل دادهها پرداخته شد ونتایج حاصل نشان داد که در محتوای این کتب دو مؤلفهمعکوسسازی و تقویت اصلا مورد توجه قرار نگرفتهاست. همچنین بیشترین ضریب اهمیت در طراحی سؤالات و فعالیتها، به مؤلفههای اصل توجه و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفهاصل تحرک تعلق دارد. لذا بازنگری محتوای این کتب از نظر توجه متعادل به همهمؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک در طراحی فعالیتها، ضرورت دارد. کلیدواژهها: تحلیل محتوا، الگوی خلاقیت پلسک، کتب نگارش فارسی، دورهدوم ابتدایی | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: تحلیل محتوا؛ الگوی خلاقیت پلسک؛ کتب نگارش فارسی؛ دوره دوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت پلسک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,608 |