تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,065 |
تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی از منظر فعال بودن و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 4، دوره 1397، شماره 9، مهر 1397، صفحه 63-89 اصل مقاله (803.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محدثه صفاریه* | ||
دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1398، تاریخ بازنگری: 22 دی 1398، تاریخ پذیرش: 23 دی 1398 | ||
چکیده | ||
مطالب کتاب آموزشی باید به گونهای سازماندهی شوند که دانشآموز ضمن حرکت در مسیری هموار، به طور تدریجی با فرایند یادگیری درگیر شودوگامبهگام در یک مارپیچ ارتقا یابنده،خود در تولید مفهوم مشارکت کند.در چنین فرایندی ممکن است، مقداری از دانش بهصورت انتقالی و مقداری از طریق کشف،مقداری از طریق درگیر شدن در فعالیتهای مبتنی بر مهارتهای فرایندی و مقداریاز طریق تعامل با دیگران حاصل شود.در همهی این مراحل،مهمترین امر غلبهی محوریت یادگیری فعال بر حجم یادگیریهای انفعالی است.از این رو کتاب های درسی نیز باید متناسب با این هدف تدوین گردند و نقایص احتمالی آن ها در این زمینه رفع گردد.هدف این پژوهش نیز تحلیل محتوای کتاب علوم سوم ابتدایی از منظر فعال و غیر فعال بودن محتوا با استفاده از روش ویلیام رومی می باشد.روش مورد استفاده تحلیل محتوا و جامعه ی آماری پژوهش،کتاب علوم سوم ابتدایی سال 1395 بود.نمونه انتخاب شده شامل14 صفحه از دو فصل کتاب بود که به روش تصادفی ساده انتخاب گردیده است،در هر فصل تمامی جملات،تصاویرو فعالیتها انتخاب و کدگذاری گردیدند.نتایج تحقیق نشان داد که ضریب درگیری دانش آموزان با متن کم تر از 0.4 می باشدو این یعنی متن نتوانسته به اندازه ی کافی دانش آموزان را به فعالیت وادارد.ضریب بالای 1.5 در فعالیت ها بیانگر درگیری زیاد است.ضریب درگیری تصاویر نیز در حد متوسط بوده و ضریبی بین 0.4 و 1.5 را دارا هستند.به طور کلی یافتههای پژوهش نشان داد که بخش های مختلف کتاب مکمل هم هستند و غیرفعال بودن متن توسط فعال بودن فعالیت ها پوشش داده می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ رومی؛ فعال؛ غیرفعال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Elementary Third Experimental Science Book from the Perspective of Being Active and Passive Based on the William Roman Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohadeseh saffarieh | ||
semnan university | ||
چکیده [English] | ||
The contents of the textbook should be organized in such a way that the student, as they move along the smooth path, gradually becomes involved in the concept of step-by-step learning in an upward spiral, thus contributing to the production of the concept. Through discovery, some is achieved through engaging in process-based activities and through quantification through interaction with others . In all these stages, the overriding focus of active learning over the passive learning volume is, therefore, textbooks . They should be formulated to this end and deficiencies The purpose of this study is to analyze the content of elementary tertiary science books from the perspective of active and inactive content using William Roman method . The sample consisted of 14 pages of two chapters of the book that were selected by simple random sampling. In each chapter , all sentences, pictures and activities were selected and coded. It is less than 0.4 , which means the text failed to get enough students to do the work. Coefficient 1.5 indicates a high level of involvement in the activities . The images are moderately involved and have a coefficient of between 0.4 and 1.5 . Active activities are covered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Roman, Active, Inactive | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,347 |