تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,087 |
تحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایه اول ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 21، خرداد 1399، صفحه 65-84 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی شیروانی شیری* 1؛ نفیسه آزادی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 23 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 03 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایه اول ابتدایی آمریکا، ژاپن و ایران از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد میپردازد. در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای ریاضی کشورهای یادشده پرداخته است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کیفی است. تکالیف واگرا در این سه کتاب بر اساس شاخصهای خلاقیت گیلفورد یعنی حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا وتفکر ارزشیاب و ویژگیهای انعطافپذیری، اصالت و سیال بودن بررسی شدهاست. نتایج حاکی از آن است که میزان تکالیف واگرا ارائهشده در هر یک از این سه کتاب یکسان نبوده و هر یک، سطح متفاوتی از شاخصهای خلاقیت گیلفورد را دارا هستند. محتوای کتاب ریاضی ژاپن روی تفکر همگرا تمرکز بیشتری دارد. تفکر ارزشیاب تنها در محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی کشور آمریکا گنجانده شدهاست. محتوای کتاب ریاضی پایه اول ایران دانشآموزان را از مبحث اصلی دور میکند و این تکالیف، تفکر دانشآموزان را به سمت مفاهیمی غیر از مفاهیم موجود در کتاب ریاضی و مبحث مورد نظر سوق میدهد و این نه تنها کمکی به خلاقیت ذهنی دانشآموزان نمیکند، بلکه دانشآموزان را از فکر کردن خسته میکند و به مفهوم موردنظر نرسیده، دچار آشفتگی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
Qualitative content analysis؛ Guilford Creativity Factors؛ First grade elementary math textbook؛ Iran؛ Japan؛ California | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of first grade elementary mathematics textbooks from the perspective of the Gilford Creativity Index | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Ali Shiravani Shiri1؛ Nafise Azadi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Farhangian University, IRAN | ||
چکیده [English] | ||
The present study analyzes the content of mathematics textbooks in the first grade of three countries including the United States (California), Japan, and Iran from the perspective of the Gilford Creativity Index. In this analysis, divergent tasks are identified as the cause of creativity and the extent of those tasks in the first grade elementary mathematics textbooks of the three countries is examined. This research is a qualitative content analysis. The divergent tasks in these three books are based on Guilford's creative criteria of cognitive memory, convergent thinking, divergent thinking, and evaluative thinking, and the characteristics of flexibility, originality, and fluidity. The results indicate that the amount of divergent assignments presented in each of these three books is not the same, and each has a different level of Guilford creativity. The content of Japan's first grade math textbook focuses more on convergent thinking. Evaluator thinking is only included in the content of the first grade elementary math textbook in the United States. The content of the first grade elementary mathematics textbook in Iran takes students away from the main topic, and these tasks lead students' thinking to concepts other than the concepts in the mathematics textbook. Not only does it help students' mental creativity, it also tires students from thinking; This is because students do not get the idea they want and become confused by thinking more. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تحلیل محتوای کیفی, عوامل خلاقیت گیلفورد, کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی, ایران, ژاپن, کالیفرنیا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,129 |