تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,494 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,615 |
تحلیلی بر مؤلفه رفق و مدارا از منظر صحیفه سجادیه و نقش تربیتی آن در مدارس | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 18، اردیبهشت 1399، صفحه 71-87 اصل مقاله (1008.87 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
محمد تقی مبشری* 1؛ زهرا منظوریان2؛ هادی گیاهپور3 | ||
1عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی ارشد دانشگاه فرهنگیان | ||
3استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 22 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
از آنجا که انسان موجودی پیچیده است، تعلیم و تربیت او نیز پیچیده و مستلزم مقدمات فراوان و بهرهگیری از علوم و معارف گوناگون میباشد. فرهنگ غنی اسلامی با داشتن ذخیره علمی متعدد در قالب کتابهای مذهبی به این مهم به صورت کامل پرداخته است. یکی از این کتابها، کتاب ارزشمند "صحیفه سجادیه" است که حاوی والاترین اصول تربیتی است. صحیفه سجادیه تنها کتاب نیایش و بیان حاجت به درگاه خدا نیست؛ بلکه ذخیره بزرگ علمی و تربیتی است و دستورالعملهای گرانبهایی برای آموزش اصول اخلاقی و تهذیب به شمار میآید. یکی از روشهای تربیتی این کتاب، "رفق و مدارا" میباشد. انسان تربیت یافته در مکتب اهل بیت ()، در پرتو خودسازی بر مبنای آموزههای اسلامی، از مراقبت بر افکار و رفتارهای خود گرفته تا تعامل با دیگران، بر پایه رفق و مدارا عمل میکند و همواره مراقب است تا تجسم کاملی از تخلق به اخلاق الهی و ائمه معصومین () باشد. این نوشتار که به روش تحلیلی، اسنادی انجام شده است، بدنبال تبیین نگاه حضرت سجاد (( به مؤلفه رفق و مدارا است. نتیجه این پژوهش راهنمای معلمین و مربیان تربیتی در انجام رسالت خطیر خود است. | ||
کلیدواژهها | ||
"صحیفه سجادیه"؛ "تربیت"؛ "رفق و مدارا" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Companion and the Tolerance Component from the Perspective of Sajjadieh Sahifah and Its Educational Role in Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad tahgi mobasheri1؛ zahra manzorian2؛ hadi ghiahpor3 | ||
1عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی ارشد دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده [English] | ||
Since man is a complex creature, training him is complex and requires a great preparation and use of various sciences and knowledges. The rich Islamic culture, that has numerous scientific resources in the form of religious books, has fully addressed this issue. One of these books is the valuable book "Sahifah Sajadiyyah" which contains the highest educational principles. Sajadiyah Sahifiyyah is not only a book of the prayer and the obedience to God; it is a great scientific and educational resource and is a valuable guide for teaching the ethic and the virtue. One of the educational methods of this book is “the companion and the tolerance". A man trained in the Ahlul-Bayt school, in the light of self-improvement based on Islamic teachings, from caring for his thoughts and behaviors to interacting with others, acts on the basis of the companion and the tolerance and always strives for a complete embodiment of the morality of Divine and Imams. This paper, which has accomplished analytically, seeks to explain Imam Sajjad's view of the companion and tolerance components. The result of this study is to guide teachers and educators in fulfilling their critical mission. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Sahifeh Sajadiyeh", "education", "Companion and tolerance" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 843 |