تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,026 |
دیدگاه استادان و دانشجویان رشتههای آموزش زیستشناسی، فیزیک و شیمی پیرامون ویژگیهای استاد برتر در دانشگاه فرهنگیان:یک مطالعه کیفی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، آذر 1398، صفحه 13-30 اصل مقاله (349.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی رجائی* 1؛ زهرا کرمی2 | ||
1استادیار گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 18 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل ویژگیهای استاد برتر رشتههای آموزش علوم پایه (زیست شناسی، فیزیک و شیمی) دانشگاه فرهنگیان از منظر دانشجویان و اساتید رشتههای علوم پایه، میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن تحلیل محتوا است. جامعهی پژوهش را دانشجویان و اساتید علوم پایه در پردیس باهنر اصفهان تشکیل می دهد. برای دریافت دیدگاه دانشجویان و اساتید، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد ویژهبیست و شش نفر از اساتید و دانشجویان رشتههای آموزش علوم پایه دانشگاه فرهنگیان برای مصاحبه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند جمعآوری شد. تحلیل دادهها بر اساس تحلیل محتوای مضمونی و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شدند. دادهها پس از مفهوم پردازی در طبقات عمده کدگذاری شدند. نتایج حاصل از دادهها حاکی از آن است که استاد برتر در دانشگاه فرهنگیان دارای سه جایگاه اساسی شامل تربیت علمی، تربیت رفتاری و تربیت حرفهای است. تربیت حرفهای اشاره به ویژگیهای متمایزاستاد دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشگاهها دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استاد برتر؛ آموزش زیست شناسی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Viewpoints of Professors and Students of Biology, Physics and Chemistry Education Courses, About the characteristics of Superior Professor at Farhangian University: A Qualitative Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mehdi Rajaee1؛ Zahra Karami2 | ||
1Assistant professor of Biology Educaton Group at Farhangian University. Tehran, Iran | ||
2Ph.D student of Education curriculum, Al zahra University, Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main goal of this research is to analyze the characteristics of the superior professor of science education Farhangian University from the perspective of students and professors of science education disciplines (Biology, Physics and Chemistry Education). Research approach is qualitative and its strategy is content analysis. The research community consists of students and professors of basic sciences in Bahonar campus of Isfahan. In order to get the views of students and professors, using a purposive sampling method of special types, twenty six professors and students of science education courses from Farhangian University were selected for interview. Data were collected using semi-structured interviews. Data analysis was performed based on the content analysis of the thematic and during the three stages of open, axial and selective coding. The data was coded after the conceptualization in the major classes. The results of the data suggest that the superior professor at Farhangian University has three basic positions: academic education, behavioral education and professional education. Professional education refers to the distinctive features of Farhangian Univesity lecturers compared to other universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Superior professor, Biology Education, Farhangian University | ||
مراجع | ||
- اناری نژاد، عباس؛ زینلی، متین؛ زارعی، فاطمه(1394). بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس در مورد ویژگیهای استاد توانمند، کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی، شیراز- ایران.
- چراغی، محمدعلی؛ غیاثوندیان، شهرزاد. اسماعیلی، مریم(1392). ویژگیهای استاد نمونه: یک مطالعه کیفی، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره دوم.
-رجائی، سید مهدی (1398). بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی جدید رشته آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان درمقایسه با برنامه قبلی. پژوهش درآموزش زیست شناسی، 1(1)، 16-4.
- سعیدی، یاسین؛ آراسته، حمیدرضا و زین آبادی، حسن رضا (1395). ویژگیهای یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: یک مطالعه کیفی. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 5(13)، 154-122.
- شاهسونی، خدیجه؛ فرج الهی، مهران؛ظریف صنایعی، ناهید(1393). ویژگیهای استاد موفق از دید دانشجویان دانشگاه های ارائه دهنده آموزش مجازی در شهر شیراز، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، ۵ (۲) :۵۲-۶۰.
- شریف نیا، سید محمد؛ عبادی، عباس؛ حکمت افشار، میترا(1392). ویژگیهای استاد خوب از دیدگاه دانشجویان و اساتید پرستاری: یک مطالعه کیفی. فصلنامه نسیم تندرستی، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. دوره دوم ،شماره 1، 10-1.
- فتحی، معصومه؛ سعدی پور، اسماعیل؛ابراهیمی قوام، صغری؛ دلاور علی (1396). موفقیت برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگی های حرفه ای معلمی. مطالعات برنامه درسی، 13(50)، 166-139.
- منصورقناعی، رویا، اسماعیل پور بندبنی، محمد، مصفای خمای، هما(1393). ویژگیهای استاد بالینی موثر: نظرات دانشجویان پرستاری و مامایی سالهای آخر، آموزش پرستاری، 3(2)، 67-60.
- مولائی، حسین؛ ابراهیمی، ایوب؛ هوشی السادات، سیدعلیرضا (1396). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ی ارزیابی کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه فرهنگیان: رویکرد 360 درجه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6(16)، 85-73.
- میرجلیلی، سیدمحمدعلی (1397). بررسی نقش توسعة حرفهای و توانمندسازی مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس؛ مطالعة موردی دانشگاههای فرهنگیان یزد. مطالعات آموزشی وآموزشگاهی، 7(2)، 9-38.
-Aydin, B. (2009). Views Of English Language Teachers On The Affective Domain Of Language Teaching In Turkey. Anadolu University Journal of Social Sciences, Anadolu University, 9(1), 263-280.
-Braun, V. and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2). 77-101.
-Coe, R., Aloisi, C., Higgins, S. and Lee Elliot Major, L. E. )2014). What Makes Great Teaching? Review of the Underpinning Research. Project Report. Sutton Trust: London.
-Connell, R. (2009). Good teachers on dangerous ground: towards a new view of teacher quality and professionalism. Critical Studies in Education 50(3):213-229.
-Dympna, D., Declan, F. & Deirdre, M. (2013) What is ‘good’ teaching? Teacher beliefs and practices about their teaching, Irish Educational Studies, 32:1, 83-108.
-Kember, D., Kwan, K. And Ledesma, J. (2001). Conceptions of good teaching and how they influence the way adults and school leavers are taught. International Journal of Lifelong Education 20(5):393-404.
-Kortagen, F. (2004). In serach of essence of good teacher:Toward a more historic approach in teacher education. Teaching and teacher education, 20, 77-90.
-Lowman, J. (1995) Mastering the techniques of teaching.San Francisco, CA, Jossey-Bass. Education, 55(1), 55–69.
-Lupascu, A. R., Panisoara, G. and Panisoara, L. O. (2014). Characteristics of Effective Teacher. Procedia Social and Behavioral Sciences 127:534-538.
-Moore, A. (2005). The good teacher: Dominant discourses in teaching and teacher education. British Journal of Educational Studies 53(2):226-227.
-Morrison, B. and Evans, S. (2016) University students’ conceptions of the good teacher: A Hong Kong perspective, Journal of Further and Higher Education, 42(3), 352-365. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |