تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,979 |
بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 21، خرداد 1399، صفحه 85-95 اصل مقاله (647.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
متین قاسمی سامنی* 1؛ مریم فلاحی2؛ مهدی کماسی3 | ||
1دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 خرداد 1395، تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش، شبه آزمابشی و با توجه به ماهیت موضوع، اهداف و فرضیههای آن از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند و نمونه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم مدرسه توحید به تعداد 50 نفر که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفنتد. به منظور سنجش آزمودنیها، آزمون یادگیری و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفتند. در این پژوهش، گروه آزمایش به روش مدل طراحی آموزشی انگیزشی کلر و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره) انجام گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با استفاده از الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر آموزش دیده بودند، بیشتر از گروه کنترل بود. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی آموزشی؛ الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر؛ یادگیری؛ انگیزش پیشرفت تحصیلی؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Causal Study of Claire's Motivational Educational Design Pattern on Students' Learning and Motivation | ||
نویسندگان [English] | ||
Matin Ghasemi Samani1؛ Maryam Falahi2؛ Mehdi Komasi3 | ||
1PhD Student, Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, IRAN. | ||
2PhD Student, Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, IRAN. | ||
3M.Sc., Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the effect of Keller motivational design model on learning and motivation of academic achievement of eighth grade female students in experimental sciences. The research method was quasi-experimental and according to the nature of the subject, its objectives and hypotheses were applied. The statistical population of the study consisted of all eighth grade female students in district 4 of Tehran in the academic year 2012-2012, and the statistical sample of the research included all 50 female students of the eighth grade of Tohid School. They were selected and placed in two experimental and control groups. In order to assess the subjects, a learning test and a questionnaire of academic achievement motivation were used. In this study, the experimental group was trained in the method of Keller motivational design training model and the control group was taught in the conventional method. Data analysis was performed using descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance and multivariate analysis of variance). The results of the data analysis showed that the rate of learning and motivation of academic achievement of students who were trained using the Keller motivational design model was higher than the control group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Design, Claire Motivational Educational Design Pattern, learning, Academic Achievement Motivation, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 949 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |