تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,767 |
آموزش مطالعات اجتماعی و دانش آموزان طبقات فرودست اجتماعی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 77-94 اصل مقاله (259.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمود محمدی | ||
استادیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه فرهنگیان،کرج،ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
این مقاله به تأثیر آموزش مطالعات اجتماعی بر وضعیت اجتماعی و طبقاتی دانش آموزان طبقه فرودست می پردازد. آموزش و تربیت دانش آموزان طبقه فرودست و محروم جامعه می تواند آنان را نسبت به وضعیت طبقاتی و اجتماعی شان آگاه سازد و بینش، گرایش و مهارت لازم در تغییر وضعیت شان را در آنان درونی سازد. یکی از مهمترین برنامه های درسی که می تواند چنین کارکردی داشته باشد، برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی است. موضوعات و محتوای کتاب مطالعات اجتماعی می تواند به گونه ای انتخاب و سازماندهی شود که نوعی خودآگاهی طبقاتی را در دانش آموزان طبقات فرودست اجتماعی موجب شود و آنان را برای تغییر وضعیت طبقاتی شان آماده سازد. در این پژوهش، داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی گردآوری شده و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی نشان م یدهد مفاهیم و موضوعاتی که در این کتاب انتخاب و سازماندهی شده اند نمی تواند دانش آموزانطبقات محروم و فرودست را نسبت به موقعیت شان آگاه سازد و آنان را در جهت تغییر وضعیت شان آموزش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت؛ مطالعات اجتماعی؛ طبقه فرودست؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social Studies Education and Students of the lower social classes | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmoud mohammadi | ||
Assistant Professor of Humanities and Social Sciences at Farhangian University, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article examines the impact of social studies education on the social and class status of lower class students. Educating lower-class and disadvantaged students can inform them of their class and social status and internalize the insights, attitudes and skills needed to change their status. One of the most important curriculum that can do this is social studies textbooks. The themes and content of the social studies textbook can be selected and organized in a way that will instill a class self-awareness in students of lower social classes and prepare them to change their class status. Content analysis of the social studies textbook shows that the concepts and themes chosen and organized in this book cannot inform students of disadvantaged and subordinate classes about their situation and teach them to change their status. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Social Study, lower social classes, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 988 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |