تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,216 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,029 |
آموزه های زیست محیطی در کتب مطالعات اجتماعی؛ از بی توجهی تا صلاحیت و ضرورت | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 113-136 اصل مقاله (483.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جمشید میرزایی1؛ فاطمه خزایی2 | ||
1مدرس گروه علوم اجتماعی پردیس زینبیه پیشوا دانشگاه فرهنگیان | ||
2دبیر آموزش و پرورش و پژوهشگر مطالعات اجتماعی | ||
تاریخ دریافت: 27 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه موضوع محیط زیست از یک درس تخصصی در حوزه علوم تجربی، (زیست شناسی، بهداشت و محیط زیست، زمین شناسی و...) خارج شده و با یک رویکرد میان رشته ای به کتب درسی مطالعات اجتماعی -که مهمترین کتب در عرصه اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان هستند- نیز وارد شده است. ایده پژوهش حاضر نیز این است که از آنجا که مسائل زیست محیطی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی اجتماعی انسانها اثر می گذارند، لذا میتوانند به عنوان مسئله ای اجتماعی و سوژه مناسبی برای کتب درسی مطالعات اجتماعی تلقی گردند. از طرف دیگر باید گفت که رفتار و هنجارهای معطوف به ارزش های زیست محیطی مفهوم مرکزی و غالب در دانش مطالعات اجتماعی می باشد. در واقع مطالعات اجتماعی با تأکید بر ارزشهای زیست محیطی و تقویت هنجارهای خاص این حوزه، به دنبال افزایش آگاهیها، تغییر نگرشها، ایجاد رفتارهای هنجارمند و... می باشد. این مقاله با روش تحلیل محتوا به دنبال بررسی جایگاه ارزشها و هنجارهای زیست محیطی در کتب درسی مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی و مقطع متوسطه اول است.یافته های پژوهش نشان می دهد که در کتب چهارگانه مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی با استفاده از مفاهیم و اصطلاحاتی نظیر زباله، بازیافت، آلودگی و مصرف بد آب، محیط زیست، زیستگاه و... ارزشها و هنجارهای زیست محیطی به کودکان آموزش داده میشود. همچنین در سه کتاب مطالعات اجتماعی در مقطع متوسطه اول، شاهد گستردگی و تنوع مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با موضوع هستیم وارزشها و هنجارهای زیست محیطی با کمک مفاهیمی مانند حق، مسئولیت، مصرف گرایی، زیستگاه، تخریب زیستگاه، منطقه حفاظت شده، طبیعت گردی، سازمان حفاظت محیط زیست، محیط بان، گردشگری، پارک های ملی، نهادهای بین المللی زیست محیطی، ارزشها و هنجارهایی مانند اهمیت محیط زیست، تخریب محیط زیست، بهره وری، بهره وری سبز و....روایت و آموزش داده می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط زیست؛ آموزه های زیست محیطی؛ مطالعات اجتماعی؛ جامعه شناسیِ محیط زیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Environmental teachings in social studies textbooks from neglect to necessity and competence | ||
نویسندگان [English] | ||
jamshid mirzaei1؛ Fatemeh Khazaei2 | ||
1teacher | ||
2Education teacher and social studies researcher | ||
چکیده [English] | ||
Today, the subject of the environment is out of a specialized course in the field of empirical sciences (biology and health and the environment, geology, etc.) and with an interdisciplinary approach to social studies textbooks - important Most books are about socializing children and adolescents - also included. The central idea of this study is that as environmental issues directly and indirectly affect the social life of humans, they can be regarded as a social issue and a suitable subject for textbooks for social studies. On the other hand, the behavior and norms of environmental values are the central and dominant sense in these social studies. Indeed, social studies, with emphasis on environmental values and strengthening specific norms of this field, seek to raise awareness, change attitudes, develop attitudes, and … In short, we are in this paper with a qualitative content analysis research methodology to examine the position of environmental values and norms in the textbooks of primary and First high school social studies. also in this thesis, we study the late arrival of social sciences and social studies on environmental issues and then scientific competence of this field and the necessity of paying attention to environmental issues. the findings of this study show that the four primary social studies are taught by using concepts such as waste, recycling, pollution and bad water consumption, environment, habitat, and … environmental values and norms. Also, in the three books of social studies of high school, we see the breadth and variety of concepts and terms related to the subject and environmental values and norms with the help of concepts such as right, responsibility, consumerism, habitat, habitat destruction, protected area, nature. Roundabout, Environmental Protection Agency, Environment, Tourism, National Parks, International Environmental Institutions, Red List, Values and Beliefs and Norms, Environmental Value, Consumerism, Environmental Destruction Biology, productivity, green productivity, etc. are narrated and taught. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environmental teachings, Social Studies, Social Sciences, Environment, Values, Norms, Environmental sociology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |