
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
واکاوی نقش و جایگاه درس کارورزی در اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، خرداد 1399، صفحه 53-68 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسنده | ||
علی صحبت لو* | ||
گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زنجان | ||
چکیده | ||
این پژوهش، به دنبال مطالعه اسناد مرتبط با دانشگاه فرهنگیان در حوزه کارورزی بوده است. برای تحقق این هدف، با استفاده از روش تحلیلی و انتقادی اسنادی نظیر؛« سند تحول بنیادین آموزشوپرورش»،«اساسنامه دانشگاه فرهنگیان»،« برنامه درسی تربیتمعلم» و «سرفصلهای مصوب کارورزی در دانشگاه فرهنگیان» موردبررسی قرارگرفته است. نتایج پژوهش حاکی است که در همه این اسناد درس کارورزی نقش محوری در برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان دارد. لزوم توجه به درس کارورزی و اهمیت آن در کسب شایستگیهای حرفهای و تخصصی دانشجو-معلمان از نکات قابل در همه این اسناد است. نتیجه پژوهش نشان داد که در اسناد بالادستی برای هریک از ارکان تأثیرگذار در کارورزی وظیفه و نقشی مشخصشده است. در این برنامه معلم راهنما (در عرصه عمل) بهعنوان کسی که دارای تجربه آموزش موضوعی است با کمک استاد راهنمای آموزشی که اصولاً دارای تخصص در دانش تربیتی و همینطور استاد راهنمای رشتهای در عرصه نظر که اصولاً دارای تخصص در دانش رشتهای است به هدایت دانشجو معلم در کارورزی میپردازند. درمجموع میتوانگفت درس کارورزی بهعنوان شایستگیهای معطوف به عمل تربیتی موضوعی با چالشهایی همچون؛ عدم اعتقاد و باور نسبت به جایگاه این درس در توانمند کردن و حرفهای عمل کردن دانشجو معلمان از یکسو و عدم پیروی از مبنای فلسفی منسجم و مستحکم از سوی دیگر مواجه است. لذا از مسئولین دانشگاه و دستاندرکاران انتظار میرود مطابق با اسناد بالادستی و منطبق با اهداف و بر اساس راهکارهای ارائهشده نسبت به درس کارورزی اهتمام بورزند. | ||
کلیدواژهها | ||
اسناد بالادستی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ کارورزی | ||
مراجع | ||
احمدی، آمنه و دیگران. ( 1394) راهنمای عملی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیتمعلم فکور. تهران، دانشگاه فرهنگیان.
خنیفر،حسین .(1397). بهترین بستر برای پیوند میان مهارت و دانش معلمی...، نشست کارورزی دانشگاه فرهنگیان، ویژهنامه تخصصی کارورزی شماره اول،معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، صص8-1.
رؤوف،علی.(1389).فلسفه حرفهآموزی به معلمان؛ مجله مدارس کارآمد (پژوهشی،آموزشی و اطلاعرسانی)، شماره 9، صص50-44.
روشندل، طاهر .(1397). کارورزی نقطه عطف برنامه تربیتمعلم ...، نشست کارورزی دانشگاه فرهنگیان، ویژهنامه تخصصی کارورزی شماره اول،معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، صص8-1.
شورای عالی انقلاب فرهنگی.(1390) سند تحول بنیادین آموزشوپرورش.وزارت آموزشوپرورش.
صفر نواده،مریم و دیگران(1398). تجربۀ زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامه جدید کارورزی تربیتمعلم ایران، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی،سال 10 ، شماره 19 ،صص،169-149.
معاونت آموزشی و پژوهشی .(1391). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان(1396) سرفصل دروس کارورزی دورههای کارشناسی پیوسته سرفصل دروس کارورزی/ بازنگری شده در تاریخ15/6/1396.
موسی پور،نعمتالله و احمدی،آمنه (1395). طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیتمعلم(برنامه درسی ملی تربیتمعلم جمهوری اسلامی ایران)،انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
مهرمحمدی،محمود.(1398). بازخوانی عملکرد 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در آموزشوپرورش؛گفتوگوی اول؛تربیتمعلم، پایگاه خبری رب قابل بازیابی 15فوریه 2020 Rabnews.ir/13008 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 796 |