
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,802 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,139 |
ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی ازنظر میزان توجه به مؤلفههای مهارتهای زندگی بر اساس تکنیک آنتروپیشانون | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، خرداد 1399، صفحه 69-84 اصل مقاله (990.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
محدثه صفاریه1؛ علی محمد رضایی2 | ||
1شهرک اندیشه انتهای کارگر اول ساختمان کسری طبقه 3 | ||
2دانشیارگروه آموزشی علوم تربیتی آموزش و پرورشک ودکان استثنایی دانشگاه سمنان ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
چکیده | ||
امروزه علیرغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوههای زندگی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی فاقد تواناییهای لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات آن آسیبپذیر نموده است. مهارتهای زندگی، مهارتهایی هستند که برای افزایش تواناییهای روانی – اجتماعی افراد آموزش داده میشوند و فرد را قادر میسازند که بهطور مؤثر با مقتضیات و کشمکشهای زندگی روبهرو شود.هدف پژوهش حاضر نیز بررسی میزان توجه کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی به مؤلفههای مهارت زندگی هست.از روش تحلیل محتوای کمی آنتروپیشان برای تحلیل محتوای کتاب استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که بهتمامی مؤلفههای مهارت زندگی در کتاب تعلیمات اجتماعی توجه گردیده است .از بین این مؤلفهها ،بیشترین مقدار مربوط به مهارت تفکر خلاق (17.7 درصد) و با ضریب اهمیت 0.504و کمترین مقدار مربوط به مهارت تصمیمگیری (404درصد ) و ضریب اهمیت 0.052میباشد. بنابراین لازم است تدابیری جهت پرورش مؤلفههایی با فراوانی پایین در دانش آموزان اندیشه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات اجتماعی؛ تحلیل محتوا؛ مهارت زندگی؛ پنجم ابتدایی؛ آنتروپیشان | ||
مراجع | ||
براهویی،بهزاد ؛ عارفی، محبوبه و محمدی چابکی،رضا(1395). مهارتهای زندگی در برنامه درسی مقطع دبستان: ضرورت و بایست ها. اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران.قم،25 خرداد. ادیب، یوسف و فردانش، هاشم (1382 ).مهارتهای زندگی موردنیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی. نشریه دانشور، 10(3)، 40-21. ایلخان، فاطمه (1397). تحلیل برنامه درسی ازنظر پرداختن به مهارتهای زندگی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. اولین همایش ملی واولین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و فرهنگی. حجت پناه ،شیوا و گلچین نیا، زهرا (1390). تبیین ضرورت آموزش مهارتهای زندگی در مدارس. اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404.تهران ،8آبان. راد فر،شکوفه و حمیدی،فریده (1387). راهنمای آموزش مهارتهای زندگی.تهران: پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان. سپاه منصور، مژگان (1386) . تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزهی پیشرفت، خود احترامی و سازگاری اجتماعی. اندیشه و رفتار، زمستان، 6 : 85-93. ولی زاده، علیرضا (1381 ).آموزش مهارتهای زندگی. مجله اطلاعات علمی، 17(5)، 34. قاسمی فرد،احمد ؛پور کوهستانی،محمدقلی و عابدینی آکردی،محمد(1394). کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم تربیتی و روانشناسی و آسیبهای اجتماعی ایران، تهران - انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین و مرکز مطالعات و تحقیقات،8 دی. عمومی اسرمی،احسان؛نوری چوکلایی،محمد و نورانی رودپشتی،سعید(1394). سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران - تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی, مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، ۱۵ دی. پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر(1395).کتاب معلم (راهنمای تدریس) دوره ابتدایی، وزارت آموزشوپرورش، تهران :سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی . Botvin, G. J., & Kantoor, W. (2007). Preventing alcohol and tobacco use through life skills training. Journal of Alcohol Research & Health, 24 (4), 8-25.
Hatfield, A. (2002). Family education: Theory and practice. San Francisco: Jossey–Bas.-Kingsnorth, S, Healy, H, Macarthur, C (2007). Preparing for Adulthood: A systematic review of Life skill programs for youth with physical disabilities. Journal of Adolescent Heath; 41: 323-332.
Wichroski, A. (1995). Preliminary analysis of family life Skill Program. Presented at the national association for welfare research and statistics annual workshop‚ Cleveland‚ Ohio: August ‚ 12.
Ragamayi, M. P., & Babu, J. (2020). Civic Responsibility and Life Skills of School Children. Studies in Indian Place Names, 40(70), 184-195.
Cronin, L., Marchant, D., Johnson, L., Huntley, E., Kosteli, M. C., Varga, J., & Ellison, P. (2020). Life skills development in physical education: A self-determination theory-based investigation across the school term. Psychology of Sport and Exercise, 101711.
Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2017). Significance of life skills education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 10(1), 1-6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |