
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,153 |
جستاری در کارورزی: آسیبشناسی از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، خرداد 1399، صفحه 119-133 اصل مقاله (825.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسنده | ||
محمدرضا خدادوست | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
باوجود توصیفات ایده آل از کارورزی، بهعنوان حلقه اتصال علم و عمل معلمی و علیرغم انتظارات بهحق از اثربخشی واحدهای کارورزی، این زمینه از آموزش حرفهای، از آسیبهایی رنجبرده و اجرای بهینه این مرحله از تحصیل دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با مسائل و مشکلاتی همراه است. مطالعه حاضر باهدف آسیبشناسی کارورزی از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی صورت گرفته است. در این راستا، برای جمعآوری دادههای تحقیق، پس از برگزاری یک جلسه توجیهی در موردپژوهش، 31 نفر از کارورزان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 98-97 بهعنوان نمونههای در دسترس، طی یک نظرسنجی باز پاسخ، درباره مسائل و مشکلات مربوط به کارورزی یک تا چهار نظرات خود را بهصورت کتبی ارائه دادند؛ با توجه به جوابهای حاصله، آسیبها و مشکلات مربوط به کارورزی بر اساس منشأ و عوامل ایجادکننده، در پنج حوزه دستهبندی شد؛ تحلیل محتوا، کدگذاری و تعیین مضمون برای دادهها نشان داد که از دیدگاه کارورزان، متداولترین آسیبهای کارورزی به ترتیب فراوانی، در پنج مضمون زیر دستهبندی میشوند: الف) مدیران مدارس مجری، عوامل مدرسه و معلمان راهنما؛ ب) برنامهریزی آموزشی و رویههای گزارش محور؛ ج) اساتید راهنما؛ د) موقعیت مکانی و اجتماعی مدرسه؛ ر) دانشجو معلمان. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبهای کارورزی؛ کارورز؛ دانشجو معلم؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
احمدی، آمنه و همکاران (1394). راهنمای عملی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد معلم فکور (1). چاپ اول، تهران: دانشگاه فرهنگیان. اعزازی، مهری؛ نوریان، محمد؛ خسروی بابادی، علیاکبر و نوروزی، داریوش (1397). سنتز پژوهی در مطالعات تطبیقی نظامهای تربیتمعلم ایران و جهان، نظریه و عمل در برنامه درسی، سال ششم، شماره 11، صص. 67-104. خدادوست، محمدرضا (1398). بررسی کارورزی معلمان در کشور آذربایجان. مطالعات کارورزی در تربیتمعلم، شماره یک، صص. 77-90. داداشی مقدم، فاطمه و سلیمان پور عمران، محبوبه (1395). کیفیتبخشی کلاس درس معلم فکور از طریق کاربست نظریههای یادگیری، نخستین همایش جامع بینالمللی روانشناسی علوم تربیتی و علوم اجتماعی، تهران، مرکز همایشهای کوشا گستر. رئوف، علی (1386). تربیتمعلم و کارورزی. تهران: نشر روان. عارف نژاد، سعید و امامعلی پور، شهین (1398). شناسایی آسیبهای برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات کارورزی در تربیتمعلم، شماره یک، صص. 7-33. فرصت، تهدید. دومین همایشهای ملی پژوهش مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، 25 آذر. محمدیان، معصومه؛ صالحی عمران، ابراهیم و درزی، (1395). سیستم کارورزی دانشگاه فرهنگیان: قوت، ضعف. .Bloor, M. & Bloor, T. (2007). The Practice of critical discourse analysis: An introduction. Great Britain: Hodder Arnold. Dorniyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics. Oxford University Press
Fairclough, N. (2005). Critical discourse analysis. Retrieved March, 26, 2011 from http://www.ling.lancs.ac.uk/staff/norman/critdiscanalysis.doc
Tomlinson, B. (2011). Introduction: principles and procedures of materials development in Tomlinson B. (ed.). Materials Development in Language Teaching. (second edition). Cambridge: Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |