تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,301 |
شناسایی مؤلفههای توسعه حرفهای مدیران مدارس ابتدایی استان قم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 22، فروردین 1399، صفحه 79-99 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید نادری* 1؛ حسین خنیفر2؛ محمدحسین رحمتی3؛ رضا عابدی تراب4 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 تیر 1397، تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 11 دی 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای توسعۀ حرفهای مدیران مدارس ابتدایی استان قم بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی است که به روش کیفی و با روش تحلیل تم انجـام گرفت. جامعة آماری، همة متخصصان تعلیم و تربیت، و صاحبنظران آموزش ابتدایی استان قم بودند که بـا روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر از آنان انتخاب شدند. معیار انتخاب حجم نمونه و تعداد پاسخگویان، اشباع نظری دادهها بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل تم و کدگذاری انجام گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها و شناسایی مؤلفههای توسعة حرفهای مدیران، ابتدا، مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش مطالعه شد، همچنین، با ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته دادهها گردآوری شد. براساس یافتههای پژوهش مؤلفههای توسعۀ حرفهای در 11 مقوله بهدست آمد، که عبارتاند از تقویت مهارتهای علمی، متنوعکردن جوّ مدارس، نیازسنجی، توسعة ارتباطات، توانمندسازی کارکنان، بازدیدهای داخلی و خارجی، داشتن برنامهریزی، تجدید قوا کردن، یادگیری مادامالعمر، مدیریت تعارض و ایجاد تعادل بین کار و زندگی. هر یک از این موقلهها نیز دارای کدها و مفاهیمی بود. در نهایت، میتوان گفت اگر بتوان با طیکردن مسیر توسعة حرفهای، مدیران آموزشگاهی حرفهای تربیت کرد، در واقع، یک تغییر آموزشی مثبت و قدرتمند ایجاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ حرفهای؛ جوّ مدرسه؛ مدیران مدارس؛ مقطع ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Formative Components of Professional Development for Elementary School Principals Qom Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Nahid Naderi1؛ Hossain Khanifar2؛ Mohammad Hossein Rahmati3؛ Reza Abeditorab4 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
4Ph.D. Student of Educational Managemen, University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to identify formative components of professional development for elementary school principals Qom Province. This research was a qualitative based on the thematic analysis approach. The statistical population has consisted of all school principals in Qom. Using a purposive sampling approach, a total of 40 persons were selected as participants in the study. The data were collected through the results of reviewing on theoretical foundations and research background by the general interview guide approach and semi-structured method. Concepts and categories have been extracted through coding. In designed framework of the concepts and categories derived from interviews, strategies of professional development for school administrators in eleven categories: Strengthening academic skills; Diversifying the school climate; Needs assessment; Development of communication; Empowerment of employees; Internal and external visits; Planning; Revitalization; Lifelong learning; Conflict management and balancing between work and life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational atmosphere, Primary, Professional Development, School managers | ||
مراجع | ||
ابیلی، خدایار، و مولایی، سمیرا (1386). طراحی مدل توسعه و پرورش مدیران میانی مورد: پژوهشگاه صنعت نفت تهران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 1(1)، 69-85. اشتراوس، اَنسِلم، و کوربین، جولیت (1394). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای. ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نشر نی. پورکریمی، جواد، نوروزی، میترا، و فرزانه، محمد (1394). ارائة الگوی صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس متوسطه. مدیریت و رهبری آموزشی، 9(2)، 96-85. حجازی، سید یوسف، نساجهای صرافی، محمدعلی، و آهنگری، اسماعیل (1396). بررسی عاملهای مؤثر بر توسعة صلاحیتهای حرفهای آموزشگران ترویجی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(40)، 67-56. رحیمنیا، فریبرز (1391). واکاوی ابعاد و مؤلفههای مدل شایستگیهای مدیران در سیستم بانکی (یک رویکرد کیفی). مدیریتفردا، 11(31)، 139-117. صافی، احمد (1386). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه. تهران: انتشارات سمت. کاظمی، ثریا (1393). بررسی رابطة توسعة حرفهای با عملکرد معلمان مدارس ابتدایی ناحیة سه کرج. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه تهران، پردیس البرز. موسیزاده، زهره، و عدلی، مریم (1388). معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایستهگزینی در نهجالبلاغه. اندیشةمدیریت، 3(1)، 132-130. نادری بِنی، ناهید (1396). مربیگری و ارشاد در سازمانها. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. نیکپی، امالبنین (1388). بررسی تطبیقی ویژگیهای آموزش دورة ابتدایی در کشورهای ایران، آلمان و مالزی. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی. Andersson, C., & Palm, T. (2017). The impact of formative assessment on student achievement: A study of the effects of changes to classroom practice after a comprehensive professional development program. Learning and Instruction, 49, 92-102.
Bayarystanova, E.و Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2013). Education system management and professional competence of managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 427-431.
Beausaert, S. (2011). The use of personal development plans in the workplace. Doctoral Dissertation, Maastricht University, The Netherlands.
Bente, J., Peter, J., & Astrid, W. R. (2017). Does professional development of preschool teachers improves children's socio-emotional outcomes?. Labour Economics, , 45, 26–39.
Bichsel, J. A. (2008). Professional development needs and experiences of secondary principals in Southwestern Pennsylvania. Doctoral Dissertation in education, School of Education in partial fulfillmentBizzell, B. E. (2011). Professional development of school principals in Virginia. Faculty of the Virginia Polytechnic Institute. Blacksburg, Virginia.
Boudreaux, M, K. (2015). An examination of principals’ perceptions of professional development in an urban school district. Education & Social Policy, 2(4), 27-36.
Buczynski, Sandy. , & C. Bobbi, Hansen. (2010). Impact of professional development on teacher practice: Uncovering connections. Teaching and Teacher Education, 26 (3), 599-607.
Bush, T. (2008). Leadership and management development in education. CA: SAGE.
Galavzi, P. (2011). Principals’ perceptions of their own professional development. Doctoral Dissertation, Education, University of Texas, at Austain.
Guskey, T. R. (2014). Planning professional learning. Educational Leadership, 71(8), 10-16.
Ibara, E. C. (2014). Professional development of principals: A path to effective secondary school administration in Nigeria.. Africa Education Review, 11(4), 674-689.
Ibrahim, N. (2011). Preparation and development of public secondary schools Principals in Kenya. Humanities and Social Science, 1(9), 122-136.
Koonce, M. J. (2018). Principal engagement in the professional development process: The identification of barriers, resources, and supports. University of Arkansas, Fayetteville.
Larry, K. B. (2006). Principal perceptions of the relationship between Professional development designs and the qualities, Proficiencies, and leadership skills required of West Virginia principals. Doctoral Dissertation, Educational Leadership, College of Education and Human Services, Marshall University.
Leithwood, K., Seashore L., Karen. A., S., & Wahlstrom, K. (2004). How leadership influences student learning: Learning from the leadership project. The Wallace Foundation.
Loughran, J. (2014). Professionally developing as a teacher educator. Teacher Education, 65(4), 271-283
Miles, M, A. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Moore, S. K. (2016). Principals’ perspectives on the professional development process and its outcomes. Western Michigan University Dissertations.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126.
Riordain, M. N., Paolucci, C., & O’ Dwyer, L. M. (2017). An examination of the professional development needs of out-of-field mathematics teachers. Teaching and Teacher Education, 64, 132-174. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 712 |