تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,983 |
مطالعه و بررسی درک دانشجومعلّمان رشته آموزش فیزیک از مفاهیم مرتبط با قانون پایستگی جرم و استوکیومتری و استخراج کج فهمی های آنها | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 51-72 اصل مقاله (454.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا خدائی1؛ مسعود سعادتی* 2 | ||
1دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
2گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 26 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 17 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
عدم درک درست مفاهیم علمی سبب انحراف از اهداف و قابلیّت بسط پیدا کردن مفاهیم و استحکام یادگیری دربارهی مطالب علوم مورد مطالعه میگردد. حال اگر مفهوم مورد نظر از نظر علمی انتزاعی و از مفاهیم غیرقابل درکی مانند برخی مفاهیم شیمی باشد، شناخت کج فهمیها و مقابله با آنها بسیار ضروریتر خواهد بود. استوکیومتری دانش مطالعهی روابط کمّی در موادّ و واکنشهای شیمیایی است، بنابراین یکی از منابع مهمّ ایجاد کجفهمیهای شیمی، بحث دشوار استوکیومتری است. در پژوهش حاضر میزان درک دانشجومعلّمان رشتهی آموزش فیزیک از موضوعات مرتبط با بحث استوکیومتری مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع آوری اطّلاعات از دانشجویان خواسته شد بر اساس دانش گذشته، ارتباط و نسبت مفاهیم استوکیومتری، موازنه کردن، معادله شیمیایی و قانون پایستگی جرم را به صورت یک نقشهی مفهومی بیان کنند. پاسخهای دانشجویان جمع آوری و پس از بررسی، پاسخهای درست و پاسخهای دارای کج فهمی استخراج گردید. مطابق یافتههای این تحقیق مشخص گردید بیشتر دانشجویان در بیان ارتباط این مفاهیم با یکدیگر ناتوان هستند و تعدادی از آنها از عبارتهای نادرست و دارای کج فهمی استفاده میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
کج فهمی؛ آموزش شیمی؛ استوکیومتری؛ قانون پایستگی جرم؛ معادله واکنش؛ موازنه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of Understanding of Physics Education Students from the Concepts related to the Law of Conservation of Mass and Stoichiometry and Extracting their Misconceptions | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Khodaei1؛ Masoud Saadati2 | ||
1Chemistry Education Student, Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
2Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Misconceptions in science lead to deviations from the goals and the ability to expand the concepts and strengthens the learning the content of the sciences being studied. In the case of abstract and incomprehensible concepts such as some chemical concepts, It will be much more important to recognize and deal with misunderstandings. Stoichiometry which is the study of quantitative relationships between materials in chemical reactions is one of the most important sources of chemical misconceptions because of its difficulty. In the present study, understanding of physics education students about the concepts related to the stoichiometry and the law of conservation of mass have been studied. To gather information, students were asked to describe the relationship between the concepts of stoichiometry, balancing, chemical equation, and the law of conservation of mass as a concept map based on own prior knowledge. Student responses were collected, investigated and their misconceptions extracted. According to the findings of this study, most of the students are unable to construct the correct relations between these concepts and some of them use incorrect phrases and phrases containing misconceptions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconception, Chemistry Education, Stoichiometry, Law of Conservation of Mass, Balancing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 555 |