تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,406 |
بررسی کج فهمی های رایج دانشآموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 73-89 اصل مقاله (424.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
جعفر عظمت* 1؛ علیرضا خدائی2 | ||
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 15 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 19 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
کج فهمی به ساختار دانشی اطلاق میشود که در بافتهای گوناگون فعّال میشود و در مقابل تغییر مقاوم است. به عبارت دیگر هر نوع ایراد علمی در ساختار دانشی فرد را کج فهمی مینامند. کج فهمی به تصوّرات قبلی، افکار و باورهای غیرعلمی، و مفاهیم درهم اشاره میکند و حالتی را نشان میدهد که در آن عقاید دانش آموزان با تفسیر علمی مدرن کاملاً مغایر است. امروزه کج فهمی دانشآموزان در دروس مختلف، تهدیدی مهمّ در فرایند کلی یاددهی- یادگیری در سطح مدرسه یا دانشگاه است. کج فهمیها طیفی گسترده از مفاهیم علمی را در بر میگیرد .کج فهمیها نه تنها در شیمی، بلکه در سایر رشتهها در همهی سطوح مسبّب مشکلات عمده مربّیان علوم، محقّقان علمی، معلّمان و دانشآموزان هستند. بنابر این نه تنها پی بردن به کج فهمی دانشآموزان از مفاهیم شیمی، امری حیاتی است، بلکه تغییر دیدگاه آنها چالش اصلی معلّمان نیز هست. بر همین اساس در مقالهی حاضر به بررسی مروری کج فهمیهای رایج دانش آموزان در مورد مفهوم پیوندهای شیمیایی پرداخته شده و به برخی از عوامل مؤثّر در ایجاد این نوع کج فهمیها و دسته بندی دلایل موجود اشاره شده و برخی راهکارها و پیشنهادهایی راجع به حلّ این معضل ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کج فهمی؛ آموزش شیمی؛ پیوندهای شیمیایی؛ پیوند یونی؛ پیوند کوالانسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Students' Common Misconceptions on Concepts Related to Chemical Bonds | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Azamat1؛ Alireza Khodaei2 | ||
1Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
2Chemistry Education Student, Department of Science, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Misconception refer to the knowledge structure that is activated in a wide variety of contexts and is resistant to change. In other words, any kind of scientific objection in the knowledge structure is called misconception. Misconception refer to previous ideas, unscientific thoughts and beliefs, and confusing concepts and it shows a situation in which students' opinions are completely at odds with modern scientific interpretation. Students' misconception in different courses is now a major threat in general teaching-learning process at school or college level. Students' misconception, not only in chemistry, but in other fields at all levels, constitute a major problem of concern to the science educators, researchers, teachers, and students. Therefore, it is not only vital to discover students' misconception of the concepts of chemistry, but also to change their perspective is a major challenge for teachers. Accordingly, the present paper reviews the students' common misconceptions of chemical bonds and points out some of the factors influencing the creation of this type of misunderstanding and offers some suggestions for solving this problem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconceptions, Chemistry Education, Chemical bonds, Ionic bonds, Covalent bonds | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 864 |