تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,125 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,267 |
تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی سال دوازدهم تجربی بر اساس اهداف آموزشی مریل | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 19، شهریور 1399، صفحه 48-57 اصل مقاله (778.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ریاحی اصطهباناتی* 1؛ لیلا رضائیان2 | ||
1دانشجوی رشته آموزش زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
2استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
یکی از عناصر مهم و اساسی هر نظام آموزشی، کتاب درسی است که به دلیل اهمیت موضوع، طرفداران زیادی دارد و بهبود این بخش منجر به تغییراتی گسترده در مسیر یادگیری می شود. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی سال دوازدهم با استفاده از الگوی مریل انجام گرفت. پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی واز نوع تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری و جمعیت نمونه ،کتاب زیست شناسی سال دوازدهم چاپ 1398 است . یافته های پژوهش عبارتند از: محتوای کتاب بیشتر به ایجاد دانش نظری وعنصر مفاهیم میپردازد همچنین براساس عملکرد کاربرد طراحی شده است. در نحوه ارائه اولیه بین سطوح مورد نظر تقریبا مطابقت وجود دارد. در نحوه ارائه ثانویه در بین پارامتر های مورد نظر به میزان بسیار زیادی همبستگی وجود دارد. بین چهار اصل پیشنهادی مریل در محتوای کتاب تناسب وجود دارد. استفاده درست و متناسب از اجزای ارائه ثانویه سبب شده کتاب از یکنواختی خارج شود و یادگیری آسانتر و پایدارترشود. نتایج نشان داد کتاب تا حدود بسیار زیادی مطابق با الگوی مریل است. یافته های این پژوهش میتواند به دست اندرکاران آموزش و پرورش در زمینه ارائه محتوای مناسب در کتاب درسی زیست شناسی یاری برساند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب درسی؛ زیست شناسی؛ الگوی مریل؛ اهداف آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of biology book in grades twelfth based on Merrill's taxonomy of educational objectives | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme Riyahi Estahbanati1؛ Dr. Leyla Rezaeian2 | ||
1Student of Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
This descriptive and analytical research aimed to analyze the content of 12th grades high school biology book based on Merrill instructional objectives. The statistical population and sample population biology textbook of 12th grade is published in 1398. Quantitative analysis was performed using descriptive statistics including frequency, percent as well as two-dimensional tables according to Merrill's design,and the following results were obtained: -The content of the book focuses more on theoretical knowledge and concepts as well as on application performance. -Match between levels desired in initial presentation. - High correlation between parameters in secondary presentation -The proportion between Merrill's four proposed principles in the book's content The book's weaknesses are its lack of attention to practical knowledge and the practice of discovery. The element of rules and regulations has been adequately used, This is one of the strengths of the book, and it follows Piaget's cognitive theory. Other strengths include the proper use of secondary presentation components that make the book stand out and make learning easier and more sustainable. It can be concluded that the book is largely consistent with Merrill's teaching model. The findings of this study can assist education practitioners in providing appropriate content in the biology textbook. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Analysis of the content, Textbook, biology book, Merrill design, Educational objectives | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |