تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,305 |
تبیین اهمال کاری و بی تفاوتی سازمانی بر اساس ویژگی های شخصیتی و ماهیت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1398، صفحه 27-44 اصل مقاله (826.31 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیرا قاضی1؛ حمید رحیمی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 15 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
سازمانهای آموزشی و از جمله سازمان آموزش و پرورش در تربیت سرمایه انسانی هر جامعهای نقش محوری دارند و تربیت سرمایهانسانی از وظایف مهم آنها است، بنابراین پرداختن به مقوله بیتفاوتی و اهمالکاری سازمانی، از مسائل مهم به شمار میآید. لذا هدف تحقیق حاضر، تبیین اهمالکاری و بیتفاوتی سازمانی بر اساس ویژگیهای شغلی و شخصیتی کارکنان آموزش و پرورش شهر قدس بود. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعهآماری شامل کارکنان آموزش و پرورش شهرستان قدس میباشد که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 324 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد اهمالکاریسازمانی (1390)، پرسشنامه استاندارد بیتفاوتیسازمانی(1389)، پرسشنامه استاندارد ماهیتشغلی (1976) و پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شخصیتی (1999) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی (توسط کارشناسان و متخصصان) و سازه (تحلیلعاملی تأییدی) تأیید گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین اهمالکاری سازمانی کارکنان، در حد کم؛ بیتفاوتیسازمانی کارکنان، کمتر از حد متوسط؛ و میانگین ماهیتشغلی و شخصیتی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بود. بین ویژگیهای شغلی و شخصیتی با اهمالکاریسازمانی و بیتفاوتیسازمانی کارکنان، رابطه منفی و معنادار وجود دارد. هم ویژگیهای شغلی و هم شخصیتی، قابلیت پیشبینی اهمالکاری و بیتفاوتیسازمانی کارکنان را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری؛ بیتفاوتی؛ ماهیتشغلی؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining Organizational Procrastination & Indifference Based on Personality Traits and Job Nature in Employees of Education Office in Qods City | ||
نویسندگان [English] | ||
Samira Ghazi1؛ Hamid Rahimi2 | ||
1M. A. in educational management, Kashan University, Kashan, Iran | ||
2Associate professor, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Educational organizations, including the organization of education, have a central role in the development of human capital in any society, and human capital education is one of their most important tasks. Therefore, addressing the issue of organizational indifference and procrastination is one of the most important issues. Thus the purpose of this research was to determine organizational procrastination and organizational indifference based on personality traits and job nature in employees of education office in Qods City. This research is a descriptive correlational study. The statistical population consisted of all employees in Qods City. Using Cochran Formula and stratified randomized sampling, 324 employees were chosen as the sample. To collect data, Standard Organizational Procrastination Questionnaire (2011), Standard Organizational Indifference Questionnaire (2010), Standard Job Nature Questionnaire (1976) and Standard Personality Traits Questionnaire (1999) were used. Content validity (by experts & specializations) and construct validity (via confirmatory factor analysis) were estimated. Reliability of the questionnaires was estimated through Cronbach alpha coefficient as well. To analyze data, descriptive statistics (e. g. frequency, percentage, mean & standard deviation) and inferential statistics (i.e. one sample t-test, Pearson correlation coefficient & regression analysis) were employed. The findings showed that mean of organizational procrastination in the employees was low, the organizational indifference of the staff was lower than the average, and the average of the job nature and personality traits were higher than average. There is a negative and significant relationship between job nature and personality traits with organizational procrastination and organizational indifference. Both job nature and personality traits can significantly predict organizational procrastination and organizational indifference. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Procrastinations, Indifference, Job Nature, Personality Traits | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |