تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,638 |
فراتحلیل زبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 23، آذر 1399، صفحه 14-28 اصل مقاله (752.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید میرزاییان* 1؛ مجتبی مقصودی2 | ||
1استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات در دههی 60 میلادی با اختراع ابر رایانهها شروع شد و پا به پای تحولات در این حوزه پیشرفت نمود و هم اکنون پژوهشگران در حال پژوهش بر روی تاثیر گوشیهای هوشمند، شبکه اینترنت و شبکههای اجتماعی بر زبانآموزی هستند. با توجه به نتایج متنوع و گاها متناقضی که در این حوزه بدست آمدهاست، فراتحلیل حاضر قصد بررسی وضعیت پژوهشها در این حوزه را داشتهاست. بازه زمانی انتخاب شده برای این فراتحلیل ده سال اخیر یعنی 2008 الی 2018 میلادی بودهاست. علاوه بر محاسبهی میزان اثر کلی این فناوری بر زبانآموزی از طریق پژوهشهای صورت گرفته، میزان اثر در جنبههای انگیزشی زبانآموزان نیز محاسبه گردیدهاست. میزان اثر متغیرهای مهم در این حوزه همچون طول مدت پژوهش، زبان مورد پژوهش، دستگاههای به کار رفته در این پژوهشها، مهارتهای زبانی، زبان اول یا دوم و ردههای سنی زبانآموزان نیز گزارش شدهاست. در خاتمه به این جمع بندی رسیدهایم که زبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای اندازهی اثر موثر بوده و حاکی از موفقیت این فناوری در زبانآموزی بودهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
فرا تحلیل زبان آموزی؛ فن آوری اطلاعات؛ یادگیری زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meta-analysis of language learning through IT | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Vahid Mirzaeian1؛ Dr. Mojtaba Maghsoudi2 | ||
1Assistant Professor of English Language Department, Faculty of Literature, Al-Zahra University, Tehran, IRAN. | ||
2Department of English language, Farhangian university, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Computer Assisted Language Learning (CALL) began in the 1960s with the development of mainframe computers and continued to mature with the developments in the field of information and communication technology. Now, it is focused on the use of mobile technology in language learning. Since opposing views regarding the application of this technology to language learning are expressed, the current meta-analysis tries to provide a better picture of the state of CALL. The time span covered in this meta-analysis covers the years 2008 to 2018. In addition to calculating the general effect size of this technology on language learning, other variables related to both educational and motivational aspects have been included. The effect sizes for the major variables have been calculated. At the end, it has been concluded that this technology has had a positive effect on the status of language learning. Some suggestions are also given for further research in this field | ||
کلیدواژهها [English] | ||
meta-analysis, IT, Language Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |