تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,491 |
رابطه ویژگی های شخصیتی والدین با خوشبینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 2، دوره 1398، شماره 11، مهر 1398، صفحه 2-16 اصل مقاله (592.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد بنی اسدی* 1؛ هادی پورشافعی2؛ زهره عباسی3 | ||
1کارشناس ارشد علوم تربیتی | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه بیرجند بیرجند ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی والدین با خوشبینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی ششم مقطع ابتدایی شهر قاین (509 نفر) بودند. در این پژوهش، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. به این صورت که از بین دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شاغل به تحصیل، به کمک جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی شلاین و جرابک (2004)، ویژگیهای شخصیتی نئو کاستا و مک کرا (1983) و خوشبینی شییر و کارور (1985) اطلاعات لازم جمعآوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی والدین، خوش بینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد در ضمن کلیه مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی والدین پیشبینی کننده قوی برای خوشبینی و مهارتارتباطی دانش آموزان میباشند. بنابراین بهمنظور ارتقاء و بهبود تعاملات خانوادگی و رابطۀ والد ـ فرزند برنامههای آموزشی خاصی باید ترتیب داد و از به وجود آمدن بدبینی و اثرات جانبی آن در نوجوانان ممانعت به عمل آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوش بینی؛ مهارت ارتباطی؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary students | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad baniasadi1؛ hadi pourshafei2؛ zohreh abbasi3 | ||
1Master of Science in Education | ||
2Associate Professor, Department of Educational Management, Birjand University of Birjand, Iran | ||
3Master of Science in Psychology | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of this study included all male students of the sixth grade of elementary school in Qaen (509 people). In this study, multi-stage cluster sampling was used. Among the sixth grade students in the primary school, 200 students were randomly selected using the Karajsi and Morgan tables. Using the Schlein and Jarabak Communication Skills Questionnaire (2004), the personality traits of Neo Costa and McCra (1983) and the optimism of Shearer and Carver (1985), the necessary information was collected and multiple regression was used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between parents 'personality traits, optimism and students' communication skills. In addition, all the components of parental personality traits are strong predictors of students' optimism and communication skills. Therefore, in order to promote and improve family interactions and parent-child relationships, special educational programs should be organized to prevent pessimism and its side effects in adolescents. The relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary students | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Optimism, Communication Skills, Personality Traits | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 478 |