تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,689 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,882 |
رویکردهای آموزش شیمی از دیدگاه دانشجو معلمان دوره کارورزی: گذر از روش های سنتی به رویکردهای فعال تدریس | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 20، آذر 1399، صفحه 52-62 اصل مقاله (706.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین چشمه خاور* 1؛ امیر مهدی غظنفری2؛ امین کریمی زاده3 | ||
1استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
39 . دبیر شیمی اداره آموزش و پرورش ناحیه 1شهرستان سنندج،ایران. | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1348، تاریخ پذیرش: 11 دی 1348 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی رویکردهای آموزش شیمی در مقطع متوسطه دوم است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدار شناسی انجام گرفته است. بر اساس نمونه گیری هدفمند 26 دانشجومعلم رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان پردیس شهید باهنر که در حال گذراندن درس کارورزی 4 در نیم سال دوم سال تحصیلی 1399-1398 بودند در این پژوهش مشارکت داشته اند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و پیدا کردن مفاهیم و مضمون ها صورت گرفت. نتایج نشان داد که اگرچه برنامه های آموزشی تدریس شیمی در ایران بر مبنای روش های نوین و فعال هستند اما در عمل این برنامه ها در مدارس اجرا نمی شود. تحلیل داده ها نشان می دهد که عدم آشنایی معلمان با اهداف آموزشی، فراهم نبودن زیرساخت های مناسب، نتیجه محور بودن و بی انگیزگی معلمان و دانش آموزان باعث اجرای نادرست برنامه های درسی شده است. گذر از ساختار سنتی نیازمند آموزش حرفه ای معلمان در زمینه روش -های نوین یادگیری و فناوری ارتباطات، ایجاد سیستم نظارتی کارآمد بر عملکرد معلمان و فراهم کردن امکانات لازم می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش های تدریس سنتی؛ رویکرد های فعال؛ آموزش شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The approaches of chemistry education from the viewpoint of teacher-students in the teaching practice: transition from traditional methods to active teaching approaches | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Cheshme Khavar1؛ Amir Mahdi Ghazanfari2؛ Amin Karimi Zadeh3 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Farhangian University Student, Tehran, IRAN. | ||
3Chemistry Teacher, Sanandaj City, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The main goal of this research is the investigation of chemistry education approaches in the high schools. This study is based on the qualitative approach and has been done using the phenomenology method. Based on the purposeful sampling, 26 teacher-students of chemistry education at Farhangian University, Isfahan Shahid Bahonar Campus, who were conducting teaching practice 4 in the second half of the academic year 1398-1399, participated in this study. Data gathering was carried out using the semi structured interviews and data analysis was performed by coding and finding the concepts and themes. The results indicated that although the teaching programs of chemistry education in Iran are based on the novel and active methods, but these programs are not implemented in the schools. Data analysis shows that teachers' unfamiliarity with educational goals, lack of appropriate infrastructure, results-oriented and lack of motivation of teachers and students have led to improper implementation of curricula. Transition from traditional structure requires the professional education of teachers in the novel learning method and information technology, creating an efficient monitoring system on the teacher’s performance and providing the necessary facilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Traditional teaching methods, active approaches, Chemistry Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |