تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,255,478 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,161 |
چگونه توانستم با استفاده از روشهای تدریس فعال و ایجاد موقعیتهای یادگیری کاربردی، میزان علاقه، انگیزه و پیشرفت دانشآموزان پایۀ ششم را در درس ریاضی بهبود بخشم؟ | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1399، صفحه 15-40 اصل مقاله (552.05 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرانگیز جمشیدی* 1؛ رقیه عسگری2؛ مریم باقری3 | ||
1کارشناس آمار و آموزگار مقطع ابتدایی، همدان، ایران | ||
2کارشناس مشاوره و راهنمایی و مدیر مقطع ابتدایی، همدان | ||
3کارشناس زبان انگلیسی و معاون آموزشی مقطع ابتدایی، همدان | ||
تاریخ دریافت: 06 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
اقدامپژوهی حاضر با عنوان «چگونه توانستم با استفاده از روشهای تدریس فعال و ایجاد موقعیتهای یادگیری کاربردی، میزان علاقه، انگیزه و پیشرفت دانشآموزان پایۀ ششم را در درس ریاضی بهبود بخشم؟» با نمونه آماری 26 دانشآموز، در دبستان شهید باهنر 2 آموزش و پرورش ناحیه2 شهر همدان در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفته است. هدف اصلی، ایجاد علاقه و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بوده است. بعد از مشاهده مشکلاتی مانند کمتوجهی، انجام ندادن درست تکالیف، اضطراب و عدم اعتماد به نفس، با استفاده از مصاحبه با دانشآموزان، مشاهدة رفتار، تشکیل جلسات دیدار با اولیاء و بررسی روشهای تدریس و مشخص کردن وضعیت درسی دانشآموازن ریشههای مشکل بررسی شد. در این پژوهش، از راهکارهایی نظیر استفاده از روشهای فعال تدریس؛ نظیر روش حل مسئله و روش اکتشافی، ایجاد انگیزه، نحوة درست تفهیم مسائل، تدریس ریاضی به شکل کاربردی و ایجاد موقعیتهای کاربردی در زندگی و توجه به تفاوتهای فردی استفاده شد. پس از اجرای این راهکارها، نتایج نشان داد که نمرات «خیلی خوب» و «خوب» دانشآموزان در نوبت دوم (خرداد ماه) نسبت به اوایل سال تحصیلی، 6/34 درصد رشد داشته و میزان علاقه 7/57 درصد از دانشآموزان، نسبت به اوایل سال تحصیلی زیادتر شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ریاضی؛ یادگیری فعال؛ تدریس فعال؛ علاقه؛ انگیزه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
How Could I Improve the Level of Interest, Motivation and Progress of Sixth Grade Students in Mathematics by Using Active Methods and Creating Applied Learning Opportunities in Teaching and Learning? | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrangiz Jamshidi1؛ Roghayeh Askari2؛ Maryam Bagheri3 | ||
1. BA. in statistics, elementary school teacher, Hamedan, Iran | ||
2BA. in counselling, elementary school teacher, Hamedan | ||
3. BA. in English, elementary school teacher, Hamedan | ||
چکیده [English] | ||
The present action research entitled “How Could I Improve the Level of Interest, Motivation and Progress of Sixth Grade Students in Mathematics by Using Active Methods and Creating Applied Learning Opportunities in Teaching and Learning?” was performed on a sample of 26 students in Shahid Bahonar 2 Primary School, Hamadan in the academic year of 1398-99. The main goal of the study was creating interest and improving students' academic progress in mathematics. After observing problems such as lack of attention, not doing homeworks properly, anxiety and lack of self-confidence, roots of the problems were analyzed via interviews with students, observing behavior, holding parent-teacher meetings and reviewing teaching methods and determining the students’ academic status. In this research, strategies such as using active teaching methods (e. g. problem solving and exploratory methods), arousing motivation, correct way of understanding problems, teaching mathematics in a practical way and creating practical situations in life and paying attention to individual differences were used. After implementing these strategies, the results showed that “very good” and “good” grades of students in the second round (June) compared to the beginning of the school year increased by 34.6% and their interest rate rised by 57.7% in thje same period. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Math, Active Learning, Active Teaching, interest, Motivation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 930 |