تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,778 |
پیشبینی سلامتروان دانشجومعلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایتاجتماعی | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1399، صفحه 153-135 اصل مقاله (262.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیدصادق نبوی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1397، تاریخ بازنگری: 18 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 18 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر پیشبینی سلامتروان دانشجومعلمان براساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، طرح پژوهش، غیرآزمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته پردیس شهید مفتح(تهران) دانشگاه فرهنگیان بوده است که از میان آنها تعداد 247 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از 1-پرسشنامه سلامت عمومی(28-GHQ)، 2-پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982) و 3-پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران(1986) استفاده به عمل آمد. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای آمار استنباطی(رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با نشانههای جسمانی رابطه منفی معناداری وجود دارد و آن متغیرها میتوانند تغییرات نشانههای جسمانی را در بین دانشجومعلمان به گونهای معنادار(021/0>P) تبیین و پیشبینی کنند. بین متغیر خودکارآمدی با اضطراب و بیخوابی رابطه منفی معناداری وجود دارد و متغیرخودکارآمدی میتواند اضطراب و بیخوابی را بهگونهای معنادار(005/0>P) در بین دانشجومعلمان تبیین و پیشبینی نماید. متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی میتوانند اختلال در کارکرد اجتماعی را به گونهای معنادار(001/0>P) در بین دانشجومعلمان تبیین و پیشبینی کنند. همچنین متغیر خودکارآمدی میتواند تغییرات افسردگی را بهگونهای معنادار(001/0>P) در بین دانشجومعلمان تبیین و پیشبینی نماید. با توجه به یافتههای حاصل، با بهکارگیری شیوههایی برای افزایش خودکارآمدی دانشجومعلمان و حمایت اجتماعی از ایشان، میتوان به ارتقای سطح سلامتروان در میان آنها کمک نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ حمایت اجتماعی؛ سلامتروان؛ دانشجومعلم؛ همبستگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting the mental health of Student Teachers' based on the variables of self-efficacy and social support | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Sadegh Nabavi | ||
Assistant Professor of Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study is to predict the mental health of student Teachers' based on the variables of self-efficacy and social support. Regarding the nature of the subject and the research objectives, the research design is non-experimental and correlation. The statistical population of this study was all student teachers' of Shahid Mofateh campus (Tehran) of Farhangian University. Among them, 247 people were selected by cluster random sampling method. In order to collect the data, General Health Questionnaire (GHQ-28), General Self-efficacy Questionnaire (Sharer et al., 1982) and Social Support Questionnaire (Wax et al., 1986) were used. To analyze the research data, descriptive statistics and inferential statistics (multiple regression) were used. The results of this study showed that there is a significant negative correlation between self-efficacy and social support with physical symptoms, And those variables can significantly predict changes in physical symptoms among the student teachers' (P <0.021). There is a significant negative correlation between self-efficacy variable and anxiety and insomnia, and Self-efficacy variable can predict anxiety and insomnia (P <0.005) among student teachers'. Self-efficacy and social support variables can predict and explaining the social function disorder (P <0.001) significantly among the student teachers'. Also, self-efficacy variable can predict and explaining depression changes significantly (P <0.001) among student teachers'. According to the findings, it can be concluded that by using methods to increase the self-efficacy of the student teachers' and social support from them, mental health can be promoted among them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-efficacy, social support, mental health, student teachers, correlation | ||
مراجع | ||
اعرابیان، اقدس؛ خداپناهی، محمد کریم؛ حیدری، محمود؛ و صالحصدقپور، بهرام (1383). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی، 8(32)، 371-360. بختیاراندرخی، مریم (1391). بررسی رابطه بین نیازهای خودتعیینی، خودکارآمدی و سلامت روان در معلمان دوره ابتدایی شهرستان شهرکرد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز. پیرخائفی، علیرضا (1388). بررسی نقش آموزش خلاقیت در پیش بینی و تعیین سلامت روان به منظورتدوین مدل سلامت روانی بر اساس متغیرهای خلاقیت، خودکارآمدی و شیوه کنار آمدن با فشار روانی. پایاننامه دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. حسینی، داود (1390). نقش میانجیگری امیدواری در رابطه بین خودکارآمدی و سلامت روان معلمان ابتدایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. خدابنده، زهرا (1391). بررسی اثربخشی خاطرهگویی گروهی بر کاهش احساس تنهایی و افزایش حمایت اجتماعی سالمندان استان مازندران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. خرمشاد، خدیجه (1398). رابطه بین خودکارآمدی و عزت نفس با سلامت روان معلمان دوره دوم متوسطه شهر گنبد کاووس. پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی شرق گلستان. دختخانی، نوشین (1398). شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر سلامتروان در معلمان مقطع دوره اول متوسطه(مطالعه موردی: استان اصفهان). پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان. زرگرنتاج، سیدهطاهره (1388). بررسی رابطه حمایت اجتماعی و سلامتروان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر 17-15 ساله شهر بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. شهبخش، افشین (1390). بررسی و مقایسه رابطه بین ابعاد کمالگرایی، حمایت اجتماعی، فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. انتشارات افست. علیپور، احمد (1385). ارتباط حمایت اجتماعی با شاخصهای ایمنی بدن در افراد سالم: بررسی مدل تاثیر کلی. مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران(اندیشه و رفتار)، 12(2)، 139-134. علینیاکروئی، رستم (1382). بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و سلامت روان دانشآموزان پایه سوم متوسطه شهرستان بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. فتحیآشتیانی، علی؛ و داستانی، محبوبه (1388). آزمونهای روان شناختی. انتشارات بعثت. قلیچی، مریم (1395). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامتروانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. مرادی، مرتضی؛ و چراغی، اعظم (1394). رابطه حمایتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی و افسردگی: نقش واسطهای حرمت خود و نیازهای اساسی روانشناختی. فصلنامه روانشناسی تحولی، 11 (43)، 279-312. معتمدی، فرزانه (1386). خودکارآمدی و سلامتروانی در دانش آموزان عادی و تیزهوش. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. ملکمحمدی، احمد (1388). رابطه غرق شدن در کار، سلامتروان و خودکارآمدی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. میرزابیگی، قدسیه (1391). تدوین مدل سلامتروانی بر اساس عوامل فردی و اجتماعی- خانوادگی برای دانشجویان دانشگاه پیام نورگرگان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. میرسمیعی، مرضیه (1385). بررسی رابطه بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. میرسمیعی، مرضیه؛ و ابراهیمیقوام، صغری (1386). بررسی رابطه بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامتروانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 3(7)، 56- 73. همتیار، ریحانه (1398). رابطه منبع کنترل و سلامتروان با خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی. پایاننامه کارشناسیارشد، موسسه آموزش عالی کاویان. هیلگارد، ارنست؛ اتکینسون، ریتا؛ و اتکینسون، ریچارد (1380). زمینه روانشناسی. ترجمه محمدنقی براهنی و همکاران. جلد دوم، انتشارات رشد. (چاپ اصلی 1998). Bandura, A. (2006).Guide for constructing self-efficacy scales, Retrieved March, 20, 2001, from http://www.emory.edu.education/MFP/bguide.html. Borrelli, P., Benevene, C., Fiorilli, F., Amelio, D., & Pozzi, G. (2014). Depression in a normal adolescent sample. Personality and Individual Differences, 32(2), 337-348. Biro, Éva., Adany, R., & Kosa, K. (2011). Mental health and behavior of students of public health and their correlation with social support: a cross-sectional study. BMC Public Health, 11(1), 871, DOI 10.1186/1471-2458-11-871. Fasihi Harandi, T., Mohammad Taghinasab, M., & Dehghan Nayeri, T. (2017). The correlation of social support with mental health: A meta-analysis. Electronic Physician, 9(9), 5212-5222, DOI 10.19082/5212. Grøtan, K., Sund, E. R., & Bjerkeset, O. (2019). Mental Health, Academic Self-Efficacy and Study Progress Among College Students–The SHoT Study, Norway. Frontiers in Psychology, 10(45). DOI 10.3389/fpsyg.2019.00045. Hakulinen, C., Pulkki-Råback, L., Jokela, M., Ferrie, J. E., Aalto, A-M., Virtanen, M., Kivimäki, M., Vahtera, J., & Elovainio, M. (2016). Structural and functional aspects of social support as predictors of mental and physical health trajectories: Whitehall II cohort study. Journal of Epidemiology and Community Health, 70(7), 710-715. DOI: 10.1136/jech-2015-206165. Hamranová, A. (2015). Content analysis of selected Slovak educational journals focusing on the issue of teacher´s mental health. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2538 – 2542. Hsieh, Y-H., Wang, H-H., & Ma, S-C. (2019). mediating role of self-efficacy in the relationship between workplace bullying, mental health and an intention to leave among nurses in Taiwan. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 32(2), 245-254. DOI: 10.13075/ijomeh.1896.01322. Karabiyik, B., & Korumaz, M. (2014). Relationship between teacher̕s self-efficacy perceptions and Job satisfaction level. Social and Behavioral Sciences, 116, 826-830. Kim, L. E., Dar-Nimrod, I., & MacCann, C. (2018). Teacher personality and teacher effectiveness in secondary school: Personality predicts teacher support and student self-efficacy but not academic achievement. Journal of Educational Psychology, 110(3), 309-323.https://doi.org/10.1037/edu0000217 Klassen, R. M., & Chiu M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology; 102(3):741-756. https://doi.org/10.1037/a0019237 Lakey, B., & Orehek, E. (2011). Relational regulation theory: A new approach to explain the link: between perceived social support and mental health. Psychological Review, 118(3), 482-495. DOI: 10.1037/a0023477. Lawrence, M. (2013). Relationship between mental health and teaching: evidence from Brunei Trainee teachers. International Journal of mental health, 42(2-3), 73-98. https://doi.org/10.2753/IMH0020-7411420205. Lin, M., Wolke D., Schneider, S., & Margraf, J. (2020). Bullying History and Mental Health in University Students: The Mediator Roles of Social Support, Personal Resilience, and Self-Efficacy. Frontiers in Psychiatry, DOI: 10.3389/fpsyt.2019.00960. Majidi Yaychi, N., Hasanzade, R., Farmarzi, M., & Homayoni, A. (2019). Mediating Role of Health Promoting Behaviors on the Relationship between Self-Efficacy and Mental Health in Adolescent. Journal of Education and Community Health, 6(2), 63-69. DOI: 10.29252/jech.6.2.63. Maredpour, A. (2017). The Relationship between Religiosity and Mental Health in High School Students Using the Mediating Role of Social Support. Health, Spirituality and Medical Ethics, 4(4), 47-53. Muris, P. (2002). Relationships between self-efficacy and symptoms of anxiety disorders and depression in a normal adolescent sample. Personality and individual differences, 32(2), 337-348. Pajares, F., & Schunk, D. H. (2002). Self and self-belief in psychology and education: A historical perspective. Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education. Educational Psychology, 7(4), 3-21. Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012064455-1/50004-X. Pervin. L., & Cervone, R. (2005). Personality theory and research. Wiley International Education. Positive psychology. Oxford University press. Togas, C., Mavrogiorgi, F., & Alexias, G. (2018). Examining the relationship between coping strategies, perceived social support and mental health in psychosocial and environmental problems. Dialogues in Clinical Neuroscience & Mental Health, 1(3), 89-102. DOI 10.26386/obrela.v1i3.96. Wang, H., Hall, N. C., & Rahimi, S. (2015). Self-efficacy and causal attributions in teachers: Effects on burnout, job satisfaction, illness, and quitting intentions. Teaching and Teacher Education, 47, 120-130. Zee, M., &Koomen, H M. Y. (2016). Teacher Self-Efficacy and Its Effects on Classroom Processes, Student Academic Adjustment, and Teacher Well-Being: A Synthesis of 40 Years Research. Review of Educational Research, 86(4), 981-1015. DOI: 10.2307/44668241. Zimmermann, L., Unterbrink, T., Pfeifer, R., Wirsching, M., Rose, U., Stößel, U., Nübling, M., Buhl-Grießhaber, V., Frommhold, M., Schaarschmidt, U., & Bauer, J. (2012). Mental health and patterns of work-related coping behaviour in a German sample of student teachers: a cross-sectional study. International archives of occupational and environmental health, 85(8), 865-876. doi: 10.1007/s00420-011-0731-7 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 663 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357 |