تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,226 |
تحلیل محتوای کتاب هندسهی 1 پایهی دهم رشتهی ریاضی و فیزیک براساس روش ویلیام رومی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 21، اسفند 1399، صفحه 38-47 اصل مقاله (799.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهراب عظیم پور* 1؛ حسین واحدی1؛ سجاد منصوری2 | ||
1استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 10 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 08 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب هندسهی سال دهم رشتهی ریاضی و فیزیک بر اساس روش تحلیل محتوی ویلیام رومی بود. روش تحقیق در این پژوهش، از نوع تحلیل محتوی به روش ویلیام رومی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کتاب هندسه ی 1 سال دهم رشتهی ریاضی و فیزیک (1398) است که به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. محتوای کتاب درسی از نظر میزان درگیر سازی متن، تصاویر و سوالات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که ضریب درگیری متن34/1 است که نشان میدهد متن کتاب هندسهی 1رشته ی ریاضی و فیزیک پایهی دهم، به شیوهی فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 1 تعیین شد که نشان داد تصاویر و اشکال کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری میکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 33/2 تعیین شد که نشان میدهد کتاب هندسهی 1 پایه ی دهم، فعالیت محور می باشد. نتایج این تحقیق بیانگر این مساله است که متن، تصاویر و سوالات کتاب درسی جدیدالتألیف هندسه دهم رشتهی ریاضی و فیزیک به شیوه فعالی نوشته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب هندسه؛ الگوی ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the geometry of the tenth grade of mathematics and physics based on the William Romey techniques | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Sohrab Azimpour1؛ Dr. Hossein Vahedi1؛ Sajjad Mansouri2 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Student of Mathematics, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to content analyze of the geometry textbook of the tenth grade of mathematics and physics based on the William Romey technique. The research method in this research is content analysis by William Rumi method. The statistical population of this research is the geometry book of the tenth grade of mathematics and physics. The content of the textbook was examined in terms of the degree of text, pictures and shapes and questions. The results of this study showed that the text involvement coefficient is 1.34, which indicates that the text of Geometry 1 textbook for the tenth basic mathematics and physics has been actively written. The coefficient of involvement of the images was also determined to be 1, which showed that the images and shapes in the book engage the student in learning. Also, in the activity-oriented index analysis section of the book, the involvement coefficient was 2.33, which indicates that the tenth grade geometry textbook is active involvement. The results of this research indicate that the text, images and questions of the newly written textbook of the tenth geometry of mathematics and physics have been actively written. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Geometry Book, William Romey Model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |