تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 386 |
تعداد مقالات | 2,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,220,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,598,126 |
رابطه ذهنآگاهی و وضعیت تحصیلی در چارچوب نقش جنسیت بین دانشآموزان دبیرستانی پایه سوم شهر شیراز | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 14-25 اصل مقاله (751.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد ولیخانی* ؛ مهدی رضا سرافراز | ||
دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 16 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 17 مرداد 1394، تاریخ پذیرش: 25 شهریور 1394 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از مطالعهی حاضر ابتدا بررسی تفاوت جنسیتی دانشآموزان در ذهنآگاهی و مؤلفههای آن است، ثانیاً بررسی رابطهی ذهن-آگاهی و مؤلفههای آن با وضعیت تحصیلی دانشآموزان در چارچوب نقش جنسیت بوده است. روش: بدین منظور به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 280 دانشآموز (140= دختر و 140= پسر) انتخاب و به پرسشنامههای ذهنآگاهی و محققساخته پاسخ گفتند. دادهها با استفاده از مجموعهای از تحلیلهای واریانس و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد بین دختران و پسران تفاوت معناداری در میزان ذهنآگاهی وجود ندارد، امّا بین آنان در مؤلفههای عمل با آگاهی و پذیرش ذهنآگاهی تفاوت معناداری یافت شد. نتایج دیگر نشان داد که ذهنآگاهی (مثبت) و مؤلفههای عمل با آگاهی (مثبت) و پذیرش (منفی) توانستند معدل دانشآموزان را فرای متغیرهای جمیعتشناختی پیشبینی نمایند. ب بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج بهدست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت که ذهنآگاهی (به ویژه مؤلفهی عمل با آگاهی) میتواند به عنوان یکی از عوامل پیشرفت تحصیلی در بین دانش-آموزان اثربخش باشد. همچنین توجه به مؤلفهی پذیرشِ ذهنآگاهی به عنوان یکی از عوامل مانع در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (بهخصوص در پسران) و نقش جنسیت در این زمینه، در آموزش ذهنآگاهی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهی؛ وضعیت تحصیلی؛ دانشآموز؛ جنسیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Mindfulness and Educational Status within the Framework of the Role of Gender in high school students of Shiraz city | ||
چکیده [English] | ||
Objective: First, the present study was to investigated gender differences students on mindfulness and its components; second, study of the relationship between mindfulness and its component and educational status within the framework of the role gender. Methods: To do so, 280 students (140 females, 140 males) were recruited using multi-stage cluster sampling, and they completed Kentucky Mindfulness Inventory and researcher-maid questionnaire. The data were analyzed using series of variance and regression analysis. Findings: The results showed that there was no significant gender differences on total mindfulness scores, but there was significant gender differences on its components: act with awareness and acceptance. Another results indicated that mindfulness positively, its components of act with awareness positively and acceptance negatively could predicted school student’s educational status beyond the demographics variables. Discussion and Conclusion: With regard of the results of the present study it can be claimed that mindfulness, particularly act with awareness, can play an important role in educational progress in school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, educational status, High school students, gender | ||
مراجع | ||
دهقانمنشادی، زبیده.، تقوی، سید محمدرضا و دهقانمنشادی، ماریه. (1391). خصوصیات روانسنجی سیاههی مهارت ذهنآگاهی کنتاکی. اندیشه و رفتار، 7(25)، 36-27. عبدی، سلمان.، باباپور خیرالدین، جلیل و صادری اسکویی، الهه. (1387). رابطهی ویژگیهای شخصیت و سلامت روانشناختی با توجه آگاهانه به حال در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی، 10(4)، 288-281. گلپور چمرکوهی، رضا و محمد امینی، زرار. (1391). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر بهبود ذهنآگاهی و افزایش ابراز وجود در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی مدرسه، 1(3)، 100-82. مبلیان، عاطفه.، گرجی، یوسف و سدرپوشان، نجمه. (1392). تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان. ششمین کنگرهی بینالمللی روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز. محتشمی، سیده نسیبه.، فرقدانی، آزاده و گنجی، کامران. (1392). بررسی اثرات اصلی و تعاملی سبکهای دفاعی و ذهنآگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان و نوع مکانیزم دفاعی مرتبط با پیشرفت تحصیلی. اندیشههای نوین تربیتی، 9(3)، 106-87. Anglin, L., Pirson, M., & Langer, E. (2008). Mindful learning: A moderator of gender differences in mathematics performance. Journal of Adult Development, 15(3), 132-139.
Baer, R. A., Smith, G. T & Allen, K. B. (2004). Assessment of mindfulness by self-report: The Kentucky Inventory of Mindfulness Skills. Assessmen, 11(3), 191-206.
Beauchemin, J., Hutchins, T. L., & Patterson, F. (2008). Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills, and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Complementary Health Practice Review, 13(1), 34–45. doi: 10.1177/1533210107311624.
Belna S. (2008). Mindfulness and sport participation in college students. Master, thesis, Ohio State University.
Biegel, G., & Brown, K. (2010). Assessing the efficacy of an adapted in-class mindfulness based training program for school-age children: a pilot study. Retrieved September 05, 2014 from http:// www.mindfulschools.org.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., Segsl, Z. V., Abbey, S., Speca, M., Velting, D., & Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical psychology: Science and practice, 11(3), 230-241.
Brausch, B. D. (2011). The role of mindfulness in academic stress, self-efficacy, and achievement in college students. (Masters Theses). Retrieved from: http://thekeep.eiu.edu/theses/147.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2004). Perils and promise in defining and measuring mindfulness: Observations from experience. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 242-248. doi:10.1093/clipsy/bph078.
Di Fabio, A., & Palazzeschi, L. (2009). An in-depth look at scholastic success: Fulid intelligence, personality traits or emotional intellingence? Personality Individual Differences, 43, 2095-2104.
Harris, R. (2009). Mindfulness without meditation. 21-24. Retrieved October 15, 2009 from:http://www.actmindfully.com.au/upimages/Mindfulness_without_meditation_--_Russ_Harris_--_HCPJ_Oct_09.pdf.
Hölzel, B. K., Carmody, J., Vangel, M., Congleton, C., Yerramsetti, S. M., Gard, T., & Lazar, S. W. (2011). Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 191, 36–43.
Meiklejohn, J., Phillips, C., Freedman, M. L., Griffin, M. L., Biegel, G., Roach, A., Frank, J., Burke, C., Pinger, L., Soloway, G., Isberg, R., Sibinga., Grossman, L., & Saltzman, A. (2012). Integrating mindfulness training into K-12 education: Fostering the resilience of teachers and students. Mindfulness, 3(4), 291-307. doi: 10.1007/s12671-012-0094-5.
Nidich, S. I., & Nidich, R. J. (1989). Increased academic achievement at Maharishi school of the age of enlightenment: A replication study. Education, 109(3), 302-305.
Siegel, D. J. (2007). The Mindful Brain: Reflection and Attunement in the Cultivation of Well-Being (1st ed). New York: W. W. Norton & Company.
Teodorczuk, K. (2013). Mindfulness and academic achievement in South African University students. (Bachelor Dissertation). University of Johnnesburg. South African.
Thompson, C. (2010). Everyday Mindfulness: A guide to using mindfulness to improve your well-being and reduce stress and anxiety in your life (3rd ed). Retrieved September 05, 2014 from: www.stillmind.com.au/MindfulnessbookLinks.htm.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,030 |