تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,138 |
بررسی راهکارهای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی شهر لالجین | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1399، صفحه 41-57 اصل مقاله (485.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نصراله عرفانی1؛ مرضیه امینی مفرد* 2 | ||
1دانشیار، دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی منطقۀ لالجین بود. بدین منظور از بین 175 نفر از معلمان ابتدایی، تعداد 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ 84 آیتمی محققساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t تکنمونهای و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین رویکردهای سنتی و نوین تفاوت معناداری وجود دارد. از بین مدلهای رویکرد سنتی، مدل ارزیابی معلم در کلاس درس در اولویت اول، ضمنخدمت اولویت دوم و نظارت بالینی در رتبۀ سوم قرار دارد. در بین مدلهای رویکرد نوین، مدل مشارکتی یا همکارانه، اولین اولویت، استفاده از رادیو و فضای مجازی در اولویت دوم، مدل مدارس حرفهای در اولویت سوم قرار دارند. شبکههای معلمان در اولویت چهارم، طراحی مدارس پیشرفته پنجم، اقدامپژوهی ششم، مشارکت بین-موسسهای هفتم، افزایش مشارکت معلمان در نقشهای جدید هشتم، فرصتهای توسعه حرفهای نهم، مشارکت مدرسه- دانشگاه دهم، مدل توسعه مهارتی یازدهم، مدلهای همراه با تفکر و تعمق دوازدهم، مدل تغییر محور کارکنان سیزدهم، آموزش از راه دور چهاردهم، پروژه در اولویت پانزدهم و توسعه خودگردان در اولویت شانزدهم قرار دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد برنامهریزان نظام آموزش و پرورش برای توسعه حرفهای معلمان در مناطق مختلف نظرسنجی کرده و اولویتها را در نظر بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعهحرفهای؛ رهیافتهای سنتی؛ رهیافتهای بدیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination of Solutions for Professional Development of Elementary School Teachers in Lalegin | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasrolah Erfani1؛ Marziye Aminimofrad2 | ||
1. Associate professor, Ph. D. in educational psychology, department of psychology, Payame Noor University, Hamedan, Iran | ||
2M. A. in educational psychology, department of psychology, Payame Noor University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to examin the solutions for professional development of elementary school teachers in Lalegin. To this end, from among 175 elementar teachers, 110 were selected based on cluster random sampling procedure. To collect data, a researcher-made questionnaire was used. The questionnaire was a Likert-type instrument with five options. Using descriptive statistics (e.g. mean, SD, frequency percentage, etc.) and inferential statistics (e. g. Kolmogorov-Smirnov test, and one sample T-test etc.) the data were analyzed. The results showed that there is a significant difference between the traditional and alternative approaches. From among traditional models, supervision of the teacher in the classroom, in-service, and clinical supervision are the main priorities respectively. From among models of alernative approach, cooperative, using radios and virtual space, and professional development schools at precession models are of the highest priorities. Teacher networks at precession, school improvement plan, action research, inter-institutional collaboration, increasing teacher participation in new roles, professional development opportunities, other university-scools partnerships, skill development, reflective models, change-oriented staff development, other forms of distant education, project based, and self-directed development models are the next priorities respectively. In conclusion, curriculum developers are advised to do surveys to find priorities for teachers’ professional development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional development ،Traditional approaches, Alternative approaches | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |