تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,282 |
تحلیل محتوای کتاب ریاضی سوم ابتدایی بر اساس برنامهریزی حل مساله به کمک آنتروپی شانون | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1399، شماره 12، شهریور 1399، صفحه 96-114 اصل مقاله (931.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین عسکری رباطی* 1؛ زری خلیلی کلاکی2 | ||
1دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران | ||
2آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
حل مسئله هسته اصلی برنامه درسی ریاضی محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی براساس برنامهریزی حل مسئله میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که به شیوه تحلیل کمی محتوا صورت گرفته و واحد تحلیل پرسش، تمرین و مسائل میباشد، در تحلیل دادههای حاصل از این پژوهش از فراوانی و همچنین از آنتروپی شانون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کل کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1398 بوده است. برای تحلیل محتوای کتاب از سیاهه انواع مختلف مسئله ریس و همکاران استفاده شد که شامل هشت نوع مختلف مسئله میباشد که مناسب است در برنامهریزی حل مسئله مورد توجه قرار گیرد. نتایج این تحلیل نشان داد که در بخشهای مختلف محتوای کتاب، توزیع مناسب و یکنواختی از انواع مختلف مسئله استفاده نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی؛ تحلیل محتوا؛ برنامه ریزی حل مسئله؛ آنتروپی شانون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of the third elementary math book based on problem solving planning With the help of Shannon entropy | ||
نویسندگان [English] | ||
gholam Hosein askarirobati1؛ Zari khalili Kelaki2 | ||
1Secretary of Mathematics, Education of Tehran Province, Tehran, Iran. | ||
2Elementary Teacher, Education of Tehran Province, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Problem solving is the core of the math curriculum. The purpose of this study is to evaluate the content of the third-grade elementary math textbook based on problem solving planning. The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of type, which is done by quantitative content analysis and is a unit of analysis of questions, exercises and problems. In analyzing the data obtained from this study, frequency and Shannon entropy were used. The statistical population of this research was the whole third grade elementary mathematics textbook in the academic year 1398-1399. To analyze the content of the book, a list of different types of problems was used by Reese et al., Which includes eight different types of problems that should be considered in problem solving planning. The results of this analysis showed that in different parts of the content of the book, proper distribution and uniformity of different types of problems have not been used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: third grade elementary math textbook, content analysis, problem solving planning, Shannon entropy | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,508 |