تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,872,006 |
بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس خرد در دانشجو معلمان | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1399، شماره 12، شهریور 1399، صفحه 155-174 اصل مقاله (3.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فروغ پورطاهری1؛ زهرا آزاددیسفانی* 2 | ||
1دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نزاد مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 11 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس خرد آردلت ( 3D-WS-12) انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان-پردیس دخترانه شهید هاشمی نژاد مشهد بودند. مطابق با جدول انتخاب حجم نمونه کرجسی و مورگان، 311 دانشجو معلم به روش نمونه گیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند و به دو فرم کوتاه و بلند مقیاس خرد آردلت پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل و به منظور بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختارعاملی مقیاس، برای اندازه گیری سه عامل شناختی، عاطفی و تأملی مناسب و برازنده داده هاست. همبستگی این مقیاس با فرم بلند مقیاس خرد نشان داد که هر سه عامل فرم کوتاه با عوامل فرم بلند، همبستگی مثبت و معناداری داشته و هر دو مقیاس سازه های یکسانی را اندازه می گیرند. ضریب پایایی آزمون 72/0به دست آمد. بر این اساس، فرم کوتاه مقیاس خرد از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار بوده و می تواند برای سنجش سازه خرد در دانشجو معلمان و نیز به عنوان یک ابزار پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مقیاس خرد؛ روایی عاملی؛ تحلیل عاملی تأییدی؛ پایایی؛ همسانی درونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of psychometric properties the short form of wisdom scale in student-teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Foroogh Poortaheri1؛ Zahra Azad Disfani2 | ||
1Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran | ||
2Instructor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shahid Hasheminejad Campus, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to validate the Ardelt’s short form of wisdom scale ( 3D-WS-12). The statistical population included all student-teachers of Farhangian University-Shahid Hasheminejad Girls' Campus in Mashhad. According to Krejcie and Morgan’s sample size selection table, 311 teacher students were selected by the stratified proportional sampling method and responded to both short and long forms of Ardelt’s wisdom scale. Confirmatory factor analysis was used to determine the validity using LISREL software and Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate the reliability. Confirmatory factor analysis showed that the factor structure of the scale is appropriate for measuring the three cognitive, affective and, reflective factors of the data. The correlation of this scale with the long form of wisdom scale showed that all three factors of short - form with high form factors have a high and significant correlation and both scales measure the same structures. The reliability coefficient of the test was 0. 72. Accordingly, the short form of wisdom scale has appropriate psychometric properties and can be used to measure the wisdom structure in student-teachers and also as a research tool. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wisdom scale, Confirmatory factor analysis, Internal consistency | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |