تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,519 |
تحول دیجیتال در فرایند یاددهی-یادگیری: سنجش صلاحیت دیجیتال دانشجومعلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 24، مهر 1399، صفحه 23-47 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین خنیفر1؛ عاطفه غفرانی* 2 | ||
1استاد، گروه مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر سنجش صلاحیت دیجیتال دانشجومعلمان با نگاهی به تحول دیجیتال در فرایند یاددهی- یادگیری، با روش توصیفی- پیمایشی و کمّی بود. جامعة آماری همة 1870 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان قم در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. حجم نمونه براساس جدول مورگان 318 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. دادهها با ابزار پرسشنامه جمعآوری شدند که براساس پژوهش باند و همکاران (2018) تنظیم شده بود. تجزیه و تحلیل دادهها برای هدف اصلی پژوهش با آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) انجام گرفت و برای دستیابی به اطلاعات دقیقتر با آزمون یو من ویتنی تأثیر جنسیت بر صلاحیت دیجیتال بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه دانشجومعلمان کامپیوترها و موتورهای جستوجو بیشترین سودمندی و موکها و نرمافزارهای مدیریت منابع کمترین سودمندی را در فرایند یاددهی- یادگیری دارند. تعداد شایان توجهی از دانشجومعلمان با برخی ابزارهای مورد سؤال آشنایی ندارند. دانشجومعلمان بیشترین میزان مهارت خود را در بهکارگیری پیامرسانها و شبکههای اجتماعی و کمترین میزان مهارت خود را در کاربست نرمافزارهای آماری و نرمافزارهای مدیریت منابع اعلام کردهاند. در پایان، راهکارهایی برای ارتقای صلاحیت دیجیتال معلمان آینده پیشنهاد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول دیجیتال؛ دانشجومعلمان؛ صلاحیت دیجیتال؛ فرایند یاددهی- یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Digital Transformation in Teaching-Learning Process: The Student-teachers Digital Competence Assessment | ||
نویسندگان [English] | ||
hossien khanifar1؛ Atefeh Ghofrani2 | ||
1Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Ph.D. Student of Educational Management, Tehran University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to assess digital competence of student-teachers on the the digital transformation in teaching-learning-process by descriptive-quantitative method. statistical population consisted of all 1870 student-teachers of University of Student-Teachers in Qom in the academic year of2019-2020.Sample size was 318students based on Morgan table and stratified random sampling was proportional to size. Data were collected using a questionnaire that was adjusted based on Bond et al. (2018) research. Data analysis was performed with the descriptive statistics (mean and standard-deviation)for the main purpose of the study(Digital-Competency of Student-teachers) and in order to obtain more accurate information at the end, with the effect of gender on digital competence was investigated by inferential statistics(Mann-Whitney U Test).The research results showed that from the students' point of view, computers and search engines are the most useful and moocs and resource management software are the least useful in the teaching-learning process. A significant number of teachers are not familiar with some of the tools in question. Students have reported the highest level of skills in the use of chat applications and social networks and the least skills in the application of statistical software and resource management software. At the end, solutions were proposed to enhance the digital competency of future teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
digital competence, Digital transformation, Student-teachers, Teaching-learning process | ||
مراجع | ||
احمدی، سیروس، و ابتکاری، محمدحسین (1396). بررسی رابطة بین نگرش به فناوری آموزشی ویدئوپروژکتور و میزان استفاده از آن از منظر معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد. آموزشپژوهی، 3(10)، 100-81. استخریانحقیقی، امیررضا (1398). نقش فناوری اطلاعات بر بهبود فرایند مدیریت رابطة یادگیرنده در رسانههای نوین آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(2)، 283-265. براری، نوری، معینی، علی، رضاییزاده، مرتضی، و عباسی کسانی، حامد (1396). نقش و وظیفة معلم در محیطهای دیجیتالی براساس نظریة ارتباطگرایی. فناوری آموزش، 11(3)، 257-249. جلیلیان، سهیلا، عظیمپور، احسان، محمدی، شراره، و محمدزاده، رضا (1396). میزان برخورداری معلمان مدارس هوشمند از مهارتهای مورد نیاز تدریس با استفاده از فاوا. تدریسپژوهی، 5(1)، 125-107. ستوده، بهنوش، و موحدی، رضا (1398). بررسی نگرش استادان و دانشجویان دربارة استفادة آموزشی از تلفن همراه (M-Learning) در دانشگاهها. نامة آموزش عالی، 12(45)، 119-93. شامی زنجانی، مهدی (1397). تحول دیجیتال چیست. قابل دستیابی از http://shamizanjani.ir/ تحول دیجیتال. عبدالملکی، صابر، خسروی، محبوبه، و ترکماناسدی، مهشید (1398). تبیین جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی- یادگیری مبتنی بر سنتزپژوهشی در شواهد پژوهشی معاصر. فناوری آموزش، 14(1)، 249-237. غفرانی، عاطفه (۱۳۹۷).مدرسة پایدار در پارادایم پیوندگرایی. هفتمین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار- مؤسسة آموزش عالی مهر اروند. قادری، مصطفی، خوشناموند، زهرا، و محمدی، رحیمه (1396). مطالعة تجربه دانشآموزان سال اول متوسطه دربارة تختههای هوشمند. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(26)، 66-56. کاوه، زهره (1394). بررسی میزان، اهداف، مراحل و موانع بهرهگیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری از دید معلمان دورة ابتدایی شهر تهران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 22(7)، 162-149. مطهرینژاد، حسین، و وزیری بابکشهر، بتول. (1395). عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در مدارس از دیدگاه معلمان. مدیریت بر آموزش سازمانها، 5(2)، 202-167. نادریبنی، ناهید، خنیفر، حسین، و غفرانی، عاطفه (1397). آسیبشناسی مدارس ابتدایی هوشمند شهر قم براساس مدل سیستم فنی- اجتماعی. تعلیم و تربیت، 136، 174-153. Bond, M., Marin, V. I., Dolch, C., Bedenlier, S., & Zawacki-Richter, O. (2018). Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media. Educational Technology in Higher Education, 15(48), 1-20
Ghemawat, P. (2017). Strategies for higher education in the Digital Age. California Management Review, 59(4) 56–78.
Semerci, A., & Aydin, M. K. (2018). Examining high school teachers’ Attitudes towards ICT Use in education. Progressive Education, 14(2), 93-105.
Siemens, G. (2006). Knowing knowledge. LowRes, Online Available at https://www.knowingknow-ledge.com.
Singh, A. S. & Masuku, M. B. (2014). “Sampling techniques & determination of sample size in applied statistics research: An overview. Economics, Commerce and Management, 2(11), 1- 22.
Tondeur, J., Aesaert, K., Prestridge, S., & Consuegra, E. (2018). A multilevel analysis of what matters in the training of pre-service teacher's ICT competencies. Computers & Education. 122, 32–42.
Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). The nine elements of digital transformation. MIT Sloan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 950 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,323 |