تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,725 |
ارزیابی مؤلفههای دانشگاه پایدار(مورد مطالعه: دانشگاه علامه طباطبائی) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 24، مهر 1399، صفحه 75-103 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرام مهرآور گیگلو* 1؛ حسین مولائی علیآباد2؛ کامران مالکپور لپری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی توسعة آموزش عالی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 فروردین 1397، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای دانشگاه پایدار در دانشگاه علامه طباطبائی و ارائة راهکارهایی بهمنظور بهبود آن بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود، جامعة آماری همة اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه علامه طباطبائی به تعداد 2906 نفر بود، که از این تعداد با فرمول کوکران 340 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامة دانشگاه پایدار ملکینیا (1393) با آلفای کرونباخ 92/0 بهکار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز متناسب با پرسشهای پژوهش آزمون فریدمن، تحلیل عاملی تأییدی، تی تکنمونهای و تی مستقل اجرا شد. نتایج نشان داد وضعیت موجود دانشگاه علامه طباطبائی از نظر اعضای هیئت علمی در مؤلفههای نظام آموزش و پژوهش پایدار در وضع مطلوب، نظام مدیریتی پایدار در وضع نسبتاً مطلوب و در مؤلفههای نظام محیط زیست پایدار، شفافیت صورت مالی و خدمات تخصصی پایدار در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. همچنین، وضعیت موجود دانشگاه علامه طباطبائی، از نظر دانشجویان دکتری در بعد آموزش پایدار در وضعیت مطلوب و در ابعاد، مدیریت پایدار، خدمات تخصصی پایدار و شفافیت صورت مالی در وضعیت نسبتاً مطلوب و در ابعاد، پژوهش پایدار و مدیریت زیست محیطی در وضعیت نامطلوب قرار دارد. همچنین، یافتهها نشان داد بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی از نظر ابعاد نظام آموزش پایدار، نظام پژوهش پایدار، نظام مدیریتی پایدار و نظام محیط زیست پایدار تفاوت وجود دارد و در دو زمینة دیگر یعنی شفافیت صورت مالی و خدمات تخصصی پایدار تفاوتی مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ پایداری؛ دانشگاه پایدار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Components of a Sustainable University (The Case: Allameh Tabatabai University) | ||
نویسندگان [English] | ||
shahram mehravar1؛ hosein Molaei Aliabad2؛ Kamran Malekpour LepAri3 | ||
1Ph.D. Student in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. Student in Higher Education Development Planning, Mazandaran University, Mazandaran, Iran | ||
3Ph.D. Student in Higher Education Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the components of a sustainable university in Allameh Tabatabai University and to provide solutions to improve it. The research method was descriptive-survey. The statistical population of all faculty members and doctoral students of Allameh Tabatabai University was 2906 people, of which 340 people were selected by Cochran's formula by simple random method. For data collection, the questionnaire of Sustainable Property Universitymalekinia (2014) with Cronbach's alpha of 0.92 was used. For data analysis, confirmatory factor analysis, one-sample t-test and independent t-test were performed in accordance with the research questions of Friedman test. The results showed that the current situation of Allameh Tabatabai University in terms of sustainable education and research system components in a favorable situation, sustainable management system in a relatively favorable situation and in the components of a sustainable environment system, financial transparency and sustainable specialized services in an unfavorable situation has it. Also, the current situation of Allameh Tabatabai University, in the view of doctoral students in terms of sustainable education in good condition and in dimensions, sustainable management, sustainable specialized services and financial transparency in relatively good condition and in dimensions, sustainable research and environmental management in unfavorable situation contract. Also, the findings showed that there is a difference between students and faculty members in terms of dimensions of sustainable education system, sustainable research system, sustainable management system and sustainable environment system and no difference was observed in the other two areas, financial transparency and sustainable specialized services. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher Education, Sustainability, Sustainable University | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس، حجازی، یوسف، و اسحاقی، فاخته (1386). فرایند ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی (راهنمای عملی). تهران: نشر دوران. راد، سید ابراهیم، فقیهی، علیرضا، ناطقی، فائزه، و معینیکیا، مهدی (1396). طراحی مدل دانشگاه پایدار، مبتنی بر مطالعات صورتگرفته در ایران. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 6(2)، 216-193. صادقی، محمد (1392). ارائة الگویی برای دانشگاه پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی. رسالة دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات. صالحی، صادق، و پازکی، زهرا (1393). محیط زیست در آموزش عالی: ارزیابی دانش زیستمحیطی دانشجویان دانشگاههای دولتی مازندران. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(4)، 221-199. عطافر، علی، انصاری، محمداسماعیل، طالبی، هوشنگ، و نیلی پورطباطبایی، سیداکبر (1387). الگوی مطلوب دانشگاه پایدار در نظام آموزش عالی ایران. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران. ملکینیا، عماد (1393). طراحی الگوی ارزیابی دانشگاه پایدار: مورد مطالعه دانشگاه تهران. پایاننامة دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. Barth, M., & Rieckmann, M. (2013). Current trends and approaches in research in Higher Education for Sustainable Development—an international literature review from 1992—2012. ERSCP-EMSU. Cuadrado, D., Salgado, J. F., & Moscoso, S. (2019). Prevalence and correlates of academic dishonesty: Towards a Sustainable University. Sustainability, 11(21), 60-62. Disterheft, A., Caeiro, S., Azeiteiro, U. M., & Leal Filho, W. (2015). Sustainable universities–a study of critical success factors for participatory approaches. Cleaner Production, 106, 11-21. Ernst, J., Blood, N., & Beery, T. (2017). Environmental action and student environmental leaders: exploring the influence of environmental attitudes, locus of control, and sense of personal responsibility. Environmental Education Research, 23(2), 149-175. Fadeeva, Z., & Mochizuki, Y. (2010). Higher education for today and tomorrow: university appraisal for diversity, innovation and change towards sustainable development. Sustainability Science, 5(2), 249-256. Garcia, J. H. (2010). Assessment of education for sustainable development in universities in Costa Rica: Implications for Latin America and the Caribbean. Pepperdine University. Jorge, M. L., Madueño, J. H., Cejas, M. Y. C., & Peña, F. J. A. (2015). An approach to the implementation of sustainability practices in Spanish universities. Cleaner Production, 106, 34-44. Kagawa, F. (2007). Dissonance in students' perceptions of sustainable development and sustainability: Implications for curriculum change. Sustainability in Higher Education, 8(3), 317-338. Lozano, R. (2010). Diffusion of sustainable development in universities’ curricula: an empirical example from Cardiff University. Cleaner Production, 18(7), 637-644. Nejati, M., & Nejati, M. (2013). Assessment of sustainable university factors from the perspective of university students. Cleaner production, 48, 101-107. Rahim, N., Apendi, S. R. M., Farook, F., & Ismail, A. (2016). Environmental Attitudes Inventory (EAI) of UiTM Penang hospitality students. Relatore, Gh. & Laureando, C.N. (2012). Sustainability reporting: A procedure for university. Ca' Foscari University Sustainability Report. Sammalisto, K., Sundström, A., & Holm, T. (2015). Implementation of sustainability in universities as perceived by faculty and staff–a model from a Swedish university. Cleaner Production, 106, 45-54. Sonetti, G., Lombardi, P., & Chelleri, L. (2016). True green and sustainable university campuses? Toward a clusters approach. Sustainability, 8(1), 83 Waas, T., Hugé, J., Verbruggen, A., & Wright, T. (2011). Sustainable development: A bird’s eye view. Sustainability, 3(10), 1637-1661. Waas, T., Verbruggen, A., & Wright, T. (2010). University research for sustainable development: definition and characteristics explored. Cleaner Production, 18(7), 629-636. Wright, T. (2010). University presidents' conceptualizations of sustainability in higher education. Sustainability in Higher Education 11(1), 61-73. Wright, T., & Horst, N. (2013). Exploring the ambiguity: what faculty leaders really think of sustainability in higher education. Sustainability in Higher Education, 14(2), 209-227.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 783 |