تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,311 |
تدوین مدل معادلات ساختاری تأثیر رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی (نمونه پژوهش: مدیران مدارس شهر بیرجند) | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 16، شهریور 1399، صفحه 59-70 اصل مقاله (773.41 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرحناز آهنگ* 1؛ مرتضی شایانی2؛ حسن غفاری3؛ محمد خسروی طناک4 | ||
1دانشجوی دکترای گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 10 دی 1399 | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت نوآوری در نظام آموزشوپرورش، این پژوهش به بررسی تأثیر رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در میان مدیران مدارس سطح شهر بیرجند پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است. بهمنظور سنجش رهبری کوانتومی از پرسشنامه عظیمی(1390)و جهت سنجش نوآوری سازمانی از پرسشنامه ساعتچی و همکاران(1389) استفاده شد. سرمایه اجتماعی نیز با استفاده از پرسشنامه ناهاپیت و گوشال(1998) مورد سنجش قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور سنجش روایی پرسشنامهها از روایی محتوا استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران مدارس سطح شهر بیرجند تشکیل دادند. مطابق جدول جرسی مورگان 134 نفر از مدیران از طریق نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور تأیید یا رد فرضیات از روش الگویابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Warp-PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنیدار به ترتیب به میزان 59درصد و 57درصد دارد. همچنین سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری به میزان 21 درصد بر نوآوری سازمانی دارد. در نهایت رابطه میانجیگری جزئی سرمایه اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافتهها به مدیران مدارس پیشنهاد میشود که به مفهوم رهبری کوانتومی توجه ویژهای مبذول دارند و با استفاده از مهارتهای اساسی این سبک رهبری، نظام آموزشی را رهبری و هدایت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ رهبری کوانتومی؛ نوآوری سازمانی؛ مدیران مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Structural Equation Model of the Impact of Quantum Leadership on the Organizational Innovation with the Mediating Role of Social Capital (Research sample: School Managers in Birjand) | ||
نویسندگان [English] | ||
Farahnaz Ahang1؛ Morteza Shayani2؛ Hassan Ghaffari3؛ Mohammad Khosravi Tanak4 | ||
1Ph.D. Student of Public Administration, Public Administration Group, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
2MA. in educational management, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baloochestan, Zahedan, Iran | ||
3PhD. Candidate in educational management, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baloochestan, Zahedan, Iran | ||
4. BA. student of elementary education, Farhangian University, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Concerning the importance of innovation in the education system, this study investigates the impact of quantum leadership on organizational innovation through the mediating role of social capital among Birjand city school principals. The purpose of this study is practical and descriptive-correlational in nature. The data collection instruments include Azimee’s (1390) questionnaire, to measure quantum leadership, and Saatchi et al.’s (1389) questionnaire to measure organizational innovation. Social capital was also measured via the Nahapit and Guchal’s (1998) Questionnaire. The reliability of the questionnaires was assessed by Cronbach's alpha test, which was 0.954 for quantum leadership, 0.939 for organizational innovation and 0.879 for social capital questionnaire. Content validity was also used to assess the validity of the questionnaires. The statistical population of the study consisted of all school managers in Birjand. According to the Jersey Morgan table, 134 managers were selected through simple random sampling. Structural equation modeling using Warp-PLS software was used to confirm or reject the assumptions. The results showed that quantum leadership had a positive and significant effect on organizational innovation and social capital of the principals by 59% and 57%, respectively. Also, social capital has 21% positive and significant impact on organizational innovation. Finally, the relationship of partial mediation to social capital was confirmed. Based on the results of this study, school principals are advised to pay due attention to the concept of quantum leadership and use the basic skills of this style of leadership. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Capital, Quantum Leadership, Organizational Innovation, School Principals | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 525 |