تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,390 |
مقایسه تفاوت های جنسیتی دانش آموزان دوره دوم متوسطه از لحاظ هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعلل ورزی تحصیلی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 41-53 اصل مقاله (730.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
موسی پیری* 1؛ رامین حبیبی1؛ آمنه آق آتابای2 | ||
1هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2بیکار | ||
تاریخ دریافت: 07 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1394، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1394 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تفاوت دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعللورزی تحصیلی میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش 276 دانشآموز پسر و دختر بودند که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، از بین دانش آموزان دبیرستانهای دورهی متوسطه شهر گنبد کاووس انتخاب شدند. پرسشنامه های تعللورزی تحصیلی، هوش اجتماعی و تنظیم هیجانی به روش گروهی توسط آزمودنی ها تکمیل شد . روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ احراز شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نشان داد که بین گروههای دختر و پسر از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان تفاوت وجود دارد، اما از نظر تعللورزی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین یافتهها مؤید آن است که دانش-آموزان پسر در هوش اجتماعی بالاتر از دختران است و میانگین نمرات دانشآموزان دختر در متغیر تنظیم هیجان بالاتر از دانش-آموزان پسر میباشد.این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفاوت های جنسیتی؛ تعلل ورزی تحصیلی؛ هوش اجتماعی؛ تنظیم هیجان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing Gender Difference of High School Students in Social Intelligence, Emotional Regulation and Academic Procrastination | ||
نویسندگان [English] | ||
moosa piri1؛ Ramin Habibikaleybar1؛ | ||
چکیده [English] | ||
Aim of this research was to determine the differences between male and female students in social intelligence and emotional regulation and academic procrastination. Research method was correlation. Research participants included 276 high Female third grade middle school students in Gonbad Kavous City in the academic year of 2013-14 who were selected using stratified random sampling. For data analysis, MANOVA were used. Procrastination Assessment Scale- Student, social intelligence and emotional regulation questionnaires were used. Validity of questionnaires were approved with factor analysis & reliability of questionnaires were approved with Cronbach's Coefficient Alpha. Results showed that the relationship between academic procrastination and social intelligence is significant but the relationship between academic procrastination and emotional regulation is not significant. Results showed that there is a difference between male and female students regarding social intelligence and emotional regulation but there is no difference regarding academic procrastination.and so, result revealed that mean scores of male students in social intelligence higher than female students and mean scores of female students in emotional regulation was higher than male. This research has implications for teachers & educators & consultants whom can use these results for students achievement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: academic Procrastination, Emotional regulation, Social intelligence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,060 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,278 |