تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,794 |
تحلیل چارچوب ارزیابی سواد علمی دانش آموزان در مطالعه بین المللی پیزا | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1399، صفحه 101-129 اصل مقاله (684.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
معصومه قلخانی* ؛ علی شیرعلی پور | ||
گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 دی 1399، تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
سازمان همکاری و توسعهی اقتصادی از سال 2000 هر سه سال یک بار با استفاده از آزمون سواد علمی پیزا (PISA)، عملکرد دانش آموزان 15 ساله کشورهای عضو را با تأکید بر توانایی آنها برای مقابله با مسائل دنیای واقعی و چالشهای زندگی آینده، مورد سنجش قرار میدهد.سنجش پیزا، تنها بر پایهی بازتولید آن چیزی نیست که دانش آموزان آموختهاند، بلکه برای آزمودن این است که دانش آموزان چگونه میتوانند آموختههای خود را در موقعیّتهای جدید، چه در مدرسه، چه خارج از آن به کار ببرند. آزمون پیزا در راستای پاسخ به این سؤالات است که آیا دانش آموزان برای مقابله با چالشهای زندگی آینده بهخوبی آماده میشوند؟ در این پژوهش ضمن تشریح سیستم ارزیابی پیزا، ابعاد مختلف سواد علمی در قالب این سیستم مورد تحلیل قرار گرفته است. مقایسه کلی ساختار نشان داد که آزمون پیزا مهارت خواندن، علوم، ریاضیات و حل مسأله را با تمرکز بر ویژگیهای دانش آموزان، انگیزه و نگرش آنها به یادگیری و استراتژیهای یادگیری مورد ارزیابی قرار میدهد، درحالی که آزمونهای تیمز و پرلز به مطالعه روند آموزش ریاضی و علوم و پیشرفت سواد خواندن، به ترتیب، با محوریت برنامه درسی و با تمرکز بر رفتارهای کلاسی معلمان و فعّالیّتهای مدارس میپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون پیزا؛ سواد علمی؛ شیمی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Assessment Framework of the Students' Scientific Literacy in the PISA International Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Ghalkhani؛ Ali Shiralipour | ||
Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Since 2000, the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) measures the performance of 15-year-old students using the Pisa Scientific Literacy Test (PISA) in member countries every three years, emphasizing their ability to deal with real-world issues and future life challenges. PISA assessment is not just about reproducing what students have learned, but also about testing how students can apply their learning in new situations, both at school and outside. The PISA test answers questions about whether students are well prepared to face the challenges of a future life. In this research, while describing the PISA evaluation system, different dimensions of scientific literacy in the template of this system have been analyzed. A general comparison of the structure of the PISA test with the trends in the international mathematics and science study (TIMSS) and progress in international reading literacy study (PIRLS) tests was done in terms of objective, type of questions, and process. The PISA test assesses the skills of the reading, science, mathematics, and problem solving by focusing on students' characteristics, motivation, and attitudes toward learning and learning strategies, while the TIMSS and PIRLS study the mathematics and science education and reading literacy progress, respectively, with curriculum orientation and with focusing on curriculum and teachers' classroom behaviors and school activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
PISA assessment, Scientific literacy, Chemistry, Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 623 |