
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,232 |
بررسی علم در نهجالبلاغه از منظر تقابل و هممعنائی واژگانی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 2، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 149-148 اصل مقاله (372.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
معصومه رضائی منش* | ||
استادیار عضو هیات علمی گروه زبان دانشگاه فرهنگیان مازندران مرکز بیت الهدی آمل | ||
چکیده | ||
یکی از راههای دستیابی به دقایقمعنا و فهم مقصود اصلی گویندۀ متن تحلیلمعنایی واژگان آن از نگاه معناشناختی است. این نوشتار باروش توصیفی و کتابخانه ای بارویکرد روابطمعنایی به بررسی-معنای علم از منظر روابط مفهومی و در سطح واژگاننظام زبان و رابطه هممعنایی و تقابـل«علم» در نهجالبلاغه علی(ع) پرداختهاست. نتایج حاکی از آناست که حضرت واژگان « ظنّ، هوی، ضلالت، غفلت، عمی و سفاهت» را در رابطه تقابل بـا علـم و واژههای« تدبّر، تفکّر، تعقّل، حکمت، معرفت، بصیرت، حلم، درایت و وعی» را در رابطه هممعنایی با علم در بافـتمـتن به عنوان واژة جایگزین علم بـهکـاربرده و معنایعلم را از آنها استخراج نموده و ضمن توسعهی دستگاه معناشناختی عصرخویش، درمواردی واژگان پیشین را با جامهای نو بازگو نمودهاست. در نگاه نهجالبلاغه به علم، همواره حضرت به فراگیری علومنافع دعوت و از پرداختن به علومسوء برحذر میدارد و بهطور مکرر انسانها را بهتعلیم علمواقعی تا دستیابی بهسعادت و قربالهی دعوت مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
علم؛ معناشناسی؛ روابطمعنایی؛ تقابلمعنایی؛ هممعنایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of science in Nahj al-balaghah from the point of view of contradiction and lexical synonymy | ||
نویسندگان [English] | ||
masoumeh rezaeimanesh | ||
Assistant Professor, Faculty of Language, Farhangian University of Mazandaran, Beit Al-Huda Higher Education Center, Amol | ||
چکیده [English] | ||
One of the ways to break down the minutes is to understand the main purpose of the text of the text of the semantic analysis of its vocabulary. This article deals with the relationship between science and science from the point of view of conceptual relations at the level of the vocabulary of the language and the simultaneous relationship and the opposition of "science" in Nahj al-Balaghah. The results indicate that the Prophet's words "suspicion, hood, delusion, neglect, debauchery and foolishness" are in a relationship with science. And the words thought, contemplation, wisdom, Knowledge, Insight, solitude, trance and wise" in the same way as science in the text context as the alternative word of science and derive their semantic knowledge from them and while developing his semantic device, he has covered the new vocabulary of the new garment. In the light of the hidden point of view of science, His Holiness constantly invites science to study and addresses the sciences, and he repeatedly urges human beings to engage in real science and science bliss and gladness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" science", " semantics", " semantic relations", " semantic opposition", " Synonymy"" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 477 |