تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,024 |
کاوش مبناشناختی مؤلفههای فلسفی در تحلیل عقلانی معاد جسمانی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، دی 1399، صفحه 63-84 اصل مقاله (689.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2020.1493 | ||
نویسنده | ||
احمد امدادی* | ||
استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، پردیس آیتالله طالقانی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 25 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفههای بنیادین فلسفی در تحلیل عقلانی معاد جسمانی بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و یافتهها حاکی از آن است که برخی مولفهها از قبیل تحریر محل نزاع، ثبوت عالم مثال، تفاوت مراتب انسان با مراتب عالم حقیقی خارج، مفهوم جسمانیت و مادّیت، عینیّت یا مثلیّت ابدان أخروی با ابدان دنیوی، نقش قوّه خیال در آفرینش و خلق ابدان، تفاوت دو عالم دنیا و آخرت و تبیین بدن مثالی، نقش اساسی در اثبات یا انکار معاد جسمانی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن سینا؛ ملاصدرا؛ فلسفه؛ معاد روحانی؛ معاد جسمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Research into the Fundamental Philosophical Components in the Rational Analysis of Bodily Resurrection | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Emdadi | ||
Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Ayatollah Taleghani Campus, Farhangian University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to review the fundamental philosophical components in the rational analysis of bodily resurrection. The method of study is descriptive analysis and the findings indicate that some components such as writing the place of argument, proving the world of ideas, the distinction between the stages of human and those of the real external world, the conception of physicality and materiality, the resemblance between the other-worldly bodies and worldly bodies, the place of imagination in the creation of bodies, the distinction between this world and the hereafter, and the explanation of the resurrection body have all a basic role in the approval or rejection of bodily resurrection. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Avicenna, Mulla Sadra, Philosophy, Spiritual Resurrection, Bodily Resurrection | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابن سینا، ابوعلی (1371).المباحثات. توضیح مقدمه و تحقیق از محسن بیدارفر.قم: انتشارات بیدار. ابن سینا، ابوعلی (1379).النجاة من الغرق فی بحر الضلالات. تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم. ابنسینا، ابوعلی (1383).الاضحویه فی المعاد. تحقیق حسن عاصی. تهران: شمس تبریزی. ابنسینا، ابوعلی (1400ق). رسائل ابن سینا. قم: انتشارات بیدار، ج3-2. ابنسینا، ابوعلی (1404ق). الشفا (الالهیّات). تصحیح سعید زاید. قم: کتابخانه آیتالله مرعشی. اسفراینی نیشابوری، فخرالدّین(1383).شرح کتاب النجاة (قسم الالهیّات). مقدمه و تحقیق از حامد ناجی اصفهانی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. پویان، مرتضی (1388). معاد جسمانی در حکمت متعالیه. قم: مؤسّسه بوستان کتاب. ساعدى، شاکر عطیه (1426ق). المعاد الجسمانی. قم: المرکز العالمی للدراسات الإسلامیة. سبحانی، جعفر (1412ق). الالهیّات علی هدی الکتاب و السنّة و العقل.قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه، چاپ سوم، ج4. سبحانی، جعفر (1414ق). فی ظلّ اصول الاسلام. قم: مؤسّسه امام صادق(ع). سبزواری(محقّق)، ملاهادی (1369). شرح المنظومه. تحقیق از مسعود طالبی؛ با تصحیح حسن حسنزاده آملی. قم: نشر ناب، ج5. سهروردی، شهابالدّین یحیى (شیخ اشراق) (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. با تصحیح و مقدمه هانرى کربن، سیدحسین نصر، نجفقلى حبیبى. تهران: مؤسّسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، ج2. شهرزوری، شمسالدّین (1383).رسائل الشجرة الالهیّه فی علوم الحقائق الربانیّة. مقدمه و تحقیق از نجفقلی حبیبی. تهران: مؤسّسه حکمت و فلسفه ایران. شیرازی، محمد بن ابراهیم (صدرالمتألّهین) ( 1366). تفسیر القرآن الکریم. محمد خواجوى. قم: انتشارات بیدار، چاپ دوم، ج5. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1340). رساله سه اصل. به تصحیح و اهتمام سید حسین نصر. تهران: دانشگاه علوم معقول و منقول. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1354).المبدأ و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1360). الشّواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة. تصحیح و تعلیق از سیدجلالالدّین آشتیانی. مشهد: المرکز الجامعی للنشر، چاپ دوم. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1361). العرشیة. تصحیح غلامحسین آهنى. تهران: انتشارات مولى. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1363). مفاتیح الغیب. مقدمه و تصحیح از محمد خواجوى. تهران: مؤسّسه تحقیقات فرهنگى. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1366 ). شرح أصول الکافی. به تصحیح محمد خواجوى و تحقیق على عابدى شاهرودى. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1381). زاد المسافر. با شرح سید جلالالدّین آشتیانی. قم: دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ سوم. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1387).المظاهر الالهیّه. تهران: بنیاد حکمت صدرا. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1387). سه رسائل فلسفی. مقدمه، تصحیح و تعلیقه از سیدجلالالدّین آشتیانی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ سوم. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1422ق).شرح الهدایة الاثیریّة. با تصحیح محمد مصطفی فولادکار. بیروت: مؤسّسه التاریخ العربی. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1981م). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة. بیروت: دار احیاء تراث، چاپ سوم، ج8-9، 1. طوسی، نصیرالدّین (1374). آغاز و انجام. مقدمه، شرح و تعلیقات از آیتالله حسنزاده آملی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ چهارم. علّامه طباطبائی، محمدحسین (1374). تفسیر المیزان. ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی، جامعه مدرّسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، ج1. فیّاض لاهیجی، علی بن حسین (ملاعبدالرزاق) (1383).گوهر مراد. با مقدمه زینالعابدین قربانی. تهران: نشر سایه. فیروزآبادی، محمد (بیتا).القاموس المحیط. قم: مجموعه نرمافزار علوم اسلامی نور. فیض کاشانى، محسن (1375). اصول المعارف. تعلیقه و تصحیح از سیدجلالالدّین آشتیانی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ سوم. کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق).الکافی. با تصحیح على اکبر غفاری، محمد آخوندی. تهران: دار الکتب الإسلامیة، ج8. مجلسى، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ج7. مدرّس زنوزی، آقاعلی (1378). مجموعه مصنّفات حکیم مؤسّس. با مقدمه، تصحیح و تحقیق محسن کدیور. تهران: اطلاعات، ج2. مروارید، حسینعلی (1418ق). تنبیهات حول المبدأ و المعاد. مشهد: آستان قدس رضوی، چاپ دوم. میرداماد، محمدباقر (1380). جذوات و مواقیت. تصحیح و تعلیق از علی اوجبی. تهران: میراث مکتوب. یزدانپناه، سید یدالله (1389). حکمت اشراق. تحقیق مهدی علیپور. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |