تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,410 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,319 |
بررسی چالشهای آموزش زبان فارسی در کلاسهای چندفرهنگی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1399، صفحه 43-55 اصل مقاله (490.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 29 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
از آنجاییکه از یک سو، گفتار یکی از راههای مهم ارتباط میان انسانها و عاملی اساسی در یادگیری است و از سوی دیگر،در کتب درسی کشور ماعملاً از فارسی نوشتاری معیاراستفادهمیشود،آموزش زبان فارسی در مناطق دو زبانه و چند فرهنگی،با چالش هایی جدی روبهروست. در این مقاله سعی شدهاست عمدهترین این چالشها شناسایی و رتبهبندی شود. به همین منظور، به کمکصد نفر از معلمان کلاسهای دوزبانه مناطق چندفرهنگی،چالشهای مربوط به موضوع، شناسایی و سپسبا استفاده از نرم افزارSPSS 20و روش فریدمن، رتبهبندی شدند و نهایتاً مهمترین آنها مشخص گردید. نتایج یافتهها نشانداد که مهمترین چالشها بهترتیب عبارتاند از: نحوة انتقال مطالب،نبود تعامل بین زبان اول و دوم، نبود برنامة درسی و کتاب مناسب برای این دسته از دانشآموزان، نحوة ارزشیابی،عدم هماهنگی بین دانشآموزان و عدم پیشروی بهموقع در درس فارسی. از آنجاییکه مهمترین چالش معلمان،مربوط به ساز و کارهای تدریس و نحوة انتقال مطالب بود،در پایان مقاله روشها و راهکارهای رفع این چالش در قالب پیشنهادهایی ارائه گردیدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ کلاسهای دوزبانه؛ مناطق چندفرهنگی؛ چالشها؛ راهکارها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |