تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,221 |
طراحی محتوای آموزشی با موضوع کشف پرتو ایکس و توسعه روشهای طیف سنجی پرتو ایکس با نگاه خودآموز و تاریخی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1399، صفحه 67-90 اصل مقاله (810.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کرمی گزافی* 1؛ فرشته سادات سیاحی2 | ||
1گروه شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش شیمی، گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 19 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 26 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 26 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی محتوا درباره تاریخچهی کشف پرتو ایکس و توسعه روشهای طیفسنجی انجام شده است. روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نظر روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و ابزار آن فیشهای کاغذی بوده است. به طور کلی میتوان گفت در قرن 19 دانشمندان بسیاری به مطالعه عبور الکتریسیته از جامدات، مایعات، گازها و خلاء علاقهمند شده بودند که در حاشیه این پژوهشها پرتو کاتدی کشف شد. پس از آن آزمایشات بسیاری برای بررسی ماهیت این پرتوها صورت گرفت و هنگامی که در سال 1895برد این پرتوها در هوا بررسی میشد بصورت تصادفی پرتو ایکس کشف شد. پزشکان از ماهیت پرتو ایکس شگفت زده شدند و از آن برای بررسی بدن انسان و تشخیص و درمان بیماریها و فیزیکدانها از آن برای بررسی ساختار بلورها و اتمها استفاده کردند. در سال 1896 با ساخت آشکارساز برای این پرتوها، توانستند شدت پرتوها را اندازهگیری کنند. در سالهای 1909-1905 پرتوهای ایکس مشخصه اتم، کشف و مطالعه شدند. پس از آن طی آزمایشاتی ماهیت الکترومغناطیسی آنها اثبات شد. در سال 1913 این پرتوها بهعنوان روشی استاندارد در شناسایی بلورها مورد استفاده قرار گرفتند. در دهه 1920 طیفسنج-های جدیدی برای اندازهگیری و تشخیص ساختار ماده بوجود آمدند و در سال 1956 با طیفسنجی پرتو ایکس ساختار مارپیچی رشتههای DNA در سلولها کشف شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
محتوای آموزشی؛ کشف پرتو ایکس؛ پرتو کاتدی؛ رونتگن؛ طیف سنجی پراش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing Educational Content about the Discovery of X-ray and Development of X-ray Spectroscopy Methods with a Self-study and Historical Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Karami gazafi1؛ fereshteh sadat saiahi2 | ||
1Department of chemistry, Shahid Rajaee teacher training university, Tehran, Iran | ||
2Department of chemistry, Shahid Rajaee teacher training university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted with the aim of production and designing of self-study educational content about the history of X-ray discovery and developing its related spectroscopic methods. This is a library research and indexing has been used as data gathering tool. It was found that in the 19th century, many scientists were interested in studying the passage of electricity through solids, liquids, gases and vacuum, and cathode ray was discovered in the margins of these studies. Many experiments were then carried out to investigate the nature of cathode ray, and in 1895, when the range of this ray was examined in the air, X-ray was accidentally discovered. Physicians were amazed at the nature of X-rays and used them to study the structure of crystals and atoms, and physicians used them to study the human body and to diagnose and treat diseases. In 1896 the intensity of these rays was measured. In the years 1905-1909, characteristic X-rays were discovered and studied. Their electromagnetic nature was then proved by experiments. In 1913, these beams were used as the standard method for identifying crystals. In the 1920s, new spectrometers were developed to measure and detect the structure of matter, and in 1956, X-ray spectroscopy revealed the spiral structure of DNA strands in cells. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational content, Discovery of X-ray, Cathode ray, Roentgen, Diffraction spectroscopy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |