تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,061 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,954 |
تأملی آینده پژوهانه بر تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 1-22 اصل مقاله (269.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی صحبت لو* 1؛ مهدی نادری2 | ||
1استادیار گروه گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 16 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 06 دی 1399، تاریخ پذیرش: 18 دی 1399 | ||
چکیده | ||
تربیت حرفه ای در ایران از فقر پژوهشی بویژه در حوزه ی پژوهشهای بنیادی و کاربردی به معنای کاربرد نظریه ها در حوزه ی عمل در تنگنا قرار دارد. لذا بدیهی است که این تنگناها مانع از ترسیم آینده تربیت حرفهای در کشور شده است. تا جایی که نمی توان در مورد آن تحلیلی نزدیک به نقطه هدف ارائه داد. با عنایت به این محدودیت و تأکید مطالعه بر مرور پژوهش ها و اسناد موجود نگارنده را بر آن داشت که تمام منابع مرتبط با تربیت حرفه ای را که به صورت پژوهش، مرورادبیات، مقاله، کتاب، توصیه نامه های بین المللی، تجارب تربیت حرفه ای سایر کشورها (نگاه تاریخی) را مطالعه نقادی- تحلیلی کرده و نتایج آن را بررسی نماید. در پایان به این نتیجه رسید که نظام آموزش و پرورش حرفه ای رسمی در ایران به لحاظ اجرا، مدرسه محور و به لحاظ برنامه ریزی از سطح تمرکز بالایی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پژوهی؛ "تربیت حرفه ای "؛ نظام آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Futuristic reflection on vocational training in the Iranian educational system | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Ali Sohbatlo1؛ Dr. Mehdi Naderi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2PhD in Philosophy of Education, Lecturer at Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Vocational training in Iran is in short supply from research poverty, especially in the field of basic and applied research, which means the application of theories in the field of practice. Therefore, it is obvious that these bottlenecks have prevented the future of vocational training in the country. To the extent that it is not possible to provide an analysis of it close to the target point. Given this limitation and the emphasis of the study on the review of existing research and documents, the author decided to include all sources related to vocational training in the form of research, review of literature, articles, books, international recommendations. , To study the experiences of professional training of other countries (historical view) critically-analytically and to examine its results. In the end, it was concluded that the formal vocational education system in Iran has a high level of concentration in terms of implementation, school-oriented and planning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Futurism, "professional training", educational system | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |