تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,032 |
بررسی درزمانی ساخت صفتهای فاعلی و مفعولی زبان فارسی و تحلیل محتوای آموزشی آن در کتب متوسطه نظام قدیم و جدید | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 49-66 اصل مقاله (301.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
روشنک آذری* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 01 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
صفتهای فاعلی و مفعولی که به طبقه معنایی توصیفی-کنشی تعلق دارند، از مباحث مهم دستوری زبان فارسی هستند و آموزش آنها در برنامه درسی گنجانده شدهاست. هدف از نگارش این مقاله توصیفی، بررسی درزمانی ساخت صفت فاعلی و مفعولی در سه دوره زبان فارسی و سیر تحول پسوندهای سازنده آنهاست. بررسی نشان داد از دوره باستان، برخی پسوندهای سازنده صفت فاعلی به میانه نرسیده و پسوند سازنده صفت مفعولی در دوره میانه به صورت d و t و جزئی مرده از ماده ماضی درآمدهاست. پسوندهای صفت فاعلی و مفعولی دوره میانه با تحولات واجی همگی به دوره نو رسیدهاند. مقایسه کتابهای درسی راهنمایی و متوسطه نظام قدیم با متوسطه اول و دوم جدید، مشخص کرد که با انتقال مباحث دستوری به کتب فارسی در متوسطه نظام جدید، آموزش این دو مقوله به بخش قلمروی زبانی در پایان یکی از متون ادبی سال یازدهم محدود شده و انواع ساختواژه این صفات حذف گردیدهاند. همچنین، نشان دادهشد با توجه به حذف «ریشه» که در زبانهای ایرانی باستان برای صرف اسم و فعل کاربرد داشته و جانشینشدن آن با ماده ماضی و مضارع در دوره میانه و نو؛ کاربرد واژه «بُن» به جای ماده فعلی(ستاک)، نمیتواند لفظ دقیقی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
صفت فاعلی؛ صفت مفعولی؛ بررسی درزمانی؛ متوسطه قدیم و جدید؛ ماده فعلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Diachronic survey on Persian active and passive participles etymology; along with educational content analysis in the old and new high school books. | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Roshanak Azari | ||
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Active and passive participles belong to the descriptive-agentive category of adjectives. The education of these adjectives is considered in Iran’s high school curriculum. The purpose of this descriptive analysis is a diachronic survey on the formation of these adjectives in the three Persian language periods and showing the evolution of their suffixes. The study showed some active present participle suffixes were omitted during the evolution from the ancient to the middle period, Also the past participle suffix ‘-ta’ was changed to ‘d’/’t’ and merged to the past stem. The active and passive suffixes of the middle period are all transferred to New Persian through some phonological evolutions. The comparison of the old and new high school books indicated that in the new system, the education of the mentioned subjects was limited to one lesson in the 11th grade. This study suggested that as root (‘bon’ in Persian) had just been used in the ancient period; and later been deleted and substituted with ‘stem’ (‘setāk’ in Persian) in the middle and new periods, using ‘bon’ as the stem, could not be an accurate term in New Persian grammar. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
active/passive participles, past participle, diachronic survey, new and old educational system, stem | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 486 |