تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,368 |
مؤلفه های آزادسازی برنامه درسی با تأکید بر نقش معلم | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 18، اسفند 1399، صفحه 1-23 اصل مقاله (880.34 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا معصومی نژاد* 1؛ اسکندر فتحیآذر2؛ فیروز محمودی3؛ یوسف ادیب4 | ||
1دکتری برنامهریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دکتری آموزش علوم، استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3دکتری برنامهریزی درسی، دانشیار، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4دکتری برنامهریزی درسی، استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 23 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، بررسی نقش معلمان در آزادسازی برنامه درسی و ضرورت توجه به اهمیت آنان برای نقشآفرینی بیشتر در تصمیمگیریهای برنامه درسی در دوره ابتدایی بوده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوای عرفی بود. جامعۀ پژوهش، کلیه سرگروههای معلمان مدارس دورۀ ابتدایی استان آذربایجان غربی در سالتحصیلی 98-97 بوده است که به صورت نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند و حجم نمونهها تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. در این راستا، مصاحبههای نیمهسازمان یافتهای با 14نفر از سرگروههای آموزش ابتدایی صورت گرفت. جهت اطمینان و اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها از تکنیک کنترل اعضا و تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی استفاده شد. مراحل تجزیه و تحلیل دادهها عبارتند از: درک و فهم متن و نوشتن اولیه، ایجاد و طبقهبندی کدهای اولیه بر اساس شباهتها و تفاوتها، سازماندهی کدها به صورت خوشههای معنادار. یافتههای این تحقیق، پنج مضمون اصلی گفتمانسازی، ارگانیکسازی دانش، پژوهشگری، خودرهبری مشارکتی و همیاران مهارتی و سیزده مضمون محوری و هفتاد و شش مضمون پایه را در بر میگیرد. در واقع، این معلمان هستند که با نقشپذیریهای مختلف میتوانند کیفیت اصلاحات برنامه درسی را بهبود ببخشند و تعادل یکنواختی، بین تفکر و عمل خود به وجود آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادسازی؛ معلم؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Components of Curriculum Decentering with Emphasis on Teachers’ Role | ||
نویسندگان [English] | ||
reza masouminejad1؛ Eskandar Fathiazar2؛ Firooz Mahmoodi3؛ Yusef Adib4 | ||
1. Ph.D. in curriculum development, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2. Professor of science education, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
3Associate professor of curriculum development, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
4Associate professor of curriculum development, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the role of teachers in curriculum decentering and the necessity of paying attention to their importance for a greater role in elementary school curriculum decisions. The research approach is qualitative and is based on conventional content analysis. The statistical population of the study consisted of all elementary school head teachers in West Azerbaijan province during the academic year of 1397-98, They were selected based on purposive sampling and the sampling was continued until data saturation. Semi-structured interviews were conducted with 14 head teachers of elementary education. To control the accuracy and validity of the data, a member control technique and peer debriefing technique were used. The findings of this research include 5 main themes: discourse making, participatory self-leadership, knowledge dynamics, scholarly and skill-building assistants. In fact, teachers can improve the quality of curriculum reforms with different roles that they accept and create a balance between their thinking and their actions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Decentering, teacher, curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573 |