تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,261,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,651,813 |
تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مؤلفه های نگارش خلاق | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 32-43 اصل مقاله (857.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره حیدری نژاد1؛ زهره احمدی پوراناری* 2؛ عزت الله کلانتری خاندانی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران | ||
3دکتری زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
نگارش را میتوان به نگارش خلاق و نگارش ارتباطی تقسیم نمود. در نگارش ارتباطی یا بیانی، پیام با زبانی روشن و ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی کلامی ارائه میشود، اما نگارش خلاق، خیالانگیز و سرشار از احساس و عاطفه است؛ از این رو، برجستهترین متنهای نگارش خلاق را میتوان در شعر، داستان و قطعۀ ادبی جستجو کرد. آموزش نگارش خلاق از کتاب «نگارش فارسی» سال چهارم ابتدایی آغاز میشود و تا پایان سال دوازدهم ادامه دارد. در این پژوهش که از نوع کتابخانهای است و به شیوۀ توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته، نگارش خلاق در کتب نگارش فارسی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مورد واکاوی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا مؤلفههای نگارش خلاق شامل قالبهای ادبی (داستان و قطعه ادبی)، تخیّل در نوشتن، آرایههای ادبی، اشاره به اهمیت احساس و عاطفه از تمام درسها و تمرینهای کتاب نگارش استخراج شد و سپس مورد بررسی قرار گرفت تا روشن گردد مؤلفان کتابهای درسی ابتدایی، به کدام یک از مؤلفههای نگارش خلاق توجه داشتهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که در کتابهایِ نگارش چهارم تا ششم به مؤلفههای خیالانگیزی و بازنویسی داستان، توجه بسیار شدهاست. این پژوهش همچنین نشان داد که آموزش آرایههای ادبی، از سال ششم ابتدایی شروع میشود که به نظر میرسد شروع آموزش آرایۀ تشبیه و جان بخشی از سال ششم قابل نقد باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ نگارش خلّاق؛ دوره ابتدایی؛ کتب نگارش فارسی؛ انشا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Second-Grade Writing Books from the Perspective of Creative Writing | ||
نویسندگان [English] | ||
zohreh heydari nejad1؛ Zohreh Ahmadipoor Anari2؛ Ezzatollah Kalantari Khandani3 | ||
1Master student of Persian Language Teaching‚ Kerman Farhangian University‚ Kerman‚ Iran. | ||
2Assistant Professor of Language and Literature‚ Kerman Farhangian University‚ Kerman‚ Iran | ||
3Instructor of Department of Language and Literature‚ Kerman Farhangian University‚ Kerman‚ Iran | ||
چکیده [English] | ||
It is classified into communicative and creative types. In communicative or expressing writing, the message is expressed in a clear and simple language without any verbal complexities while creative writing is rich of feeling and affection. Therefore, the most important format of creative writing is found in poetry, fiction, and literature texts. Writing creative instruction begins from grade four and continues up to grade 12. The main purposes of this library research that is done in a descriptive-analytical method are to investigate the creative writing in books of four, five and six. For this purpose, first the components of creative writing including literary formats (story and literary piece), imagination in writing, figures of speech‚ pointing to the importance of feeling and emotion were extracted from all lessons and exercises of these books and then they were reviewed to be clarified the creative writing component(s) that the authors have been more noticed. The results showed that imaginative topics and story rewriting are the most important noticed components of writing. Moreover, the instruction of figures of speech especially similes and personification begins from grade six that seems their characteristics to be postponed to grade six. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Writing, Creative Writing, Elementary School, Writing Books | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |