تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,363 |
اثر بخشی تقویت رشد زبان بر کاهش نارساخوانی دانش آموزان نارساخوان ابتدایی شهر کرمان | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 1-9 اصل مقاله (510.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر جدیدی محمدآبادی1؛ آزیتا سلاجقه1؛ فاطمه عباس زاده* 2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، تأثیر تقویت مهارتهای رشد زبان، بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان نارساخوان شهر کرمان بود. روش تحقیق حاضر، نیمهآزمایشی با طرح چند گروهی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماریدانشآموزان نارساخوان شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به مرکز مشاوره مراجعه میکردند. از این تعداد30 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. سپس مداخلات آموزشی تقویت رشد زبان برای گروههای آزمایشی طی 12 جلسۀ 45 دقیقهای اجرا گردید. از هر دو گروه، پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد. نتایج نشان داد روشهای تقویت رشد زبان در مولفههای واجشناسی، رمزگشایی و شناخت کلمه، بهبود بلاغت و روانی کلام، بهبود درک مطلب و بهبود دستخط و املا نویسی موثر بوده است اما در مؤلفۀ تولید و خواندن حروف الفبا تاثیری نداشته است. به طور کلی، نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر نشانگر اثربخشی تقویت رشد زبان در کودکان نارساخوان می باشد و میتوان از مطالب مطرح شده در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
کاهش نارساخوانی؛ تقویت رشد زبان؛ ناتوانی یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Language Development Enhancement on Reading Disability of Primary Dyslexic Students in Kerman | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Jadidi Mohammadabadi1؛ Azita Selajgeh1؛ Fatemeh Abbaszadeh2 | ||
1Assistant Professor in Department of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
2M.A Student in Department ofEducational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to evaluate the effect of strengthening language development skills on improving reading disability of dyslexic students in Kerman. The design of the quasi-experimental study was multi-group pretest-posttest with control group. The statistical population was dyslexic students in Kerman in the academic year 2018-19. These 30 people were randomly selected among participants who attended the counseling center. We placed them in an experimental group and a control group, then educational interventions to strengthen language development for experimental groups was performed in 12 sessions of 45 minutes. Pre and post-tests were performed in both groups. The results showed that language development enhancement methods had an effect on the phonology, decoding, word recognition, improving rhetoric and speech fluency, comprehension, handwriting and spelling, but it does not play a role in producing and reading letters. In general, the results indicate the effectiveness of language enhancement in dyslexic children and they can be used to improve their reading performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reduce dyslexia, Enhance language development, Learning disability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |