تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,872,166 |
بررسی تربیت اجتماعی سیاسی در برنامۀ درسی رسمی دورۀ اول متوسطه | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 115-142 اصل مقاله (790.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه امیری* 1؛ علی رضا فقیهی2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران پردیس های نسیبه و شهید باهنر و دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایران | ||
2دانشگاه ازاد اسلامی اراک | ||
تاریخ دریافت: 25 اسفند 1388، تاریخ بازنگری: 20 دی 1399، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مطلوب و موجود در برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی با توجه به دو مؤلفهی تربیت اجتماعی و سیاسی در دورۀ اول متوسطه و ارائه الگوی مطلوب است. ماهیت تحقیق توصیفی و پیمایشی و با توجه به هدف تحقیق، کاربردی است. روش پژوهش کیفی (اکتشافی– قیاسی) است. جامعۀ آماری پژوهش اسناد بالادستی آموزشوپرورش، راهنمای معلم، برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه است. حجم نمونه بهصورت تمام شمار از جامعۀ آماری به شیوه هدفمند و در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها: چکلیست، سیاهه تحلیل محتوا، فیشبرداری، فرم مصاحبه با متخصصان و فرم نظرسنجی از آنها بود. در جریان پژوهش بعد از واکاوی اسناد بالادستی به بررسی محتوای برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی پرداختهشده و الگوی مطلوب طراحی شد. بهمنظور اعتباریابی الگو، فرم نظرسنجی طراحی شد و پس از بررسی روایی سؤالات، پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 98/0 درصد برآورد گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss و آزمون t گروهی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که این الگو با اعتبار 99 درصد مورد تأیید متخصصان قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت سیاسی؛ تربیت اجتماعی؛ برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی؛ دورۀ اول متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study of socio-political education in the formal curriculum of the first year of high school | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh amiri1؛ alireza faghihi2 | ||
1department at education arak branch eslamic azad university arak iron | ||
2eslamic azad university arak iron | ||
چکیده [English] | ||
In this research, the aim is to study the desirable and available status of social studies curriculum with regard to the two components of social and political education in the first period of high school and provide a desirable pattern. The nature of the research is descriptive and survey and according to the purpose of the research is an applied type. Exploratory-deductive research method. The statistical society of the research is the high-level education of the teacher, the teacher's guide, the curriculum of social studies of the first grade secondary school. A sample of all the numbers of statistical community that was targeted and selected in a sample. The data mining tool was a checklist, a content analysis log, a vector snippet, an interview form with experts, and a survey form. In the course of the research, after reviewing the upstream documents, the content of the social studies curriculum was studied and a desirable model was designed. In order to validate the questionnaire model, the validity of the questionnaire was evaluated and their reliability was estimated using Cronbach's alpha of 0.98%. For data analysis, SPSS software and one group T test were used. The results indicate that this template was approved by experts with a credibility of 99%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Optimal pattern, Social studies curriculum, Secondary education, Social education, Political education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68,542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |