تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,559 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,649 |
روایتهای معلمان از مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 18، اسفند 1399، صفحه 87-104 اصل مقاله (590.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان یوسفی* 1؛ محسن نوبخت2 | ||
1دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی (آموزش ابتدایی)، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران | ||
2استادیار، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 10 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل روایتهای معلمان از مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی بود که با رویکرد کیفی و با استفاده از روایتپژوهی انجام شد. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از مصاحبههای نیمهساختاریافته با شش نفر از معلمان زن و مرد یک مدرسه ابتدایی در شهرستان بیلهسوار، اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل دادهها، به شکل کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. در تحلیل و ادراک عمیق روایت معلمان، سه مضمون اصلی شامل عوامل فردی با زیرمضمونهای نداشتن انگیزش پیشرفت و اختلالات یادگیری؛ عوامل خانوادگی با زیرمضمونهای وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین والدین و روابط عاطفی ضعیف والدین با بچهها و عوامل مدرسهای با زیرمضمونهای نامتناسب بودن روشهای ارزشیابی و جو نامطلوب کلاس درس شناسایی شدند. با توجه به اینکه در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مشکلات یادگیری دانشآموزان از روایتهای معلمان آشکار گردید، به تناسب نوع مشکل، باید آموزشهای لازم به معلمان و خانوادهها ارائه شود. شناسایی و تشخیص زودهنگام مشکلات یادگیری در کودکان، گام مؤثری در پیشگیری از افت تحصیلی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
روایتپژوهی؛ مشکلات یادگیری؛ ناتوانی یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teachers' Narratives of Elementary School Students' Learning Difficulties | ||
نویسندگان [English] | ||
ehsan yousefi1؛ mohsen nobakht2 | ||
1BA student of educational sciences (elementary education), Farhangian University, Ardabil, Iran | ||
2Assistant professor, Farhangian University, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze teachers' narratives of learning difficulties of elementary school students. This research was conducted with a qualitative approach and using the method of narrative research. First, 6 male and female teachers of an elementary school in Bilesvar city, who were chosen based on purposive sampling, sat a semi-structured interview until data saturation was obtained. The interviews were analyzed using thematic (categorical) analysis. In the deep analysis and perception of teachers' narrative, three main themes including individual factors with subtopics of ‘lack of motivation for progress’ and ‘learning disabilities’, family factors with the sub-themes of ‘low socio-economic status of parents’ and ‘poor emotional relationships between parents and children’ and school factors with the sub-themes of ‘inappropriate assessment methods’ and ‘unfavorable atmosphere in the classroom’ were identified. Due to the fact that in this study, the effective factors on the students’ learning problems were identified from the teachers' narratives, the necessary training should be provided to the teachers and families depending on the nature of the problem. Early detection of learning disabilities in children will be an effective step in preventing academic failure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Narrative Studies, learning difficulties, learning disability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |