تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,627 |
بررسی مهارتهای مقابله با فشارهای روانی و مشکلات براساس نظریة روانشناختی فولکمن و لازاروس در مثنوی معنوی با تکیه بر حکایت «شیر و نخجیران» | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 26، فروردین 1400، صفحه 355-380 اصل مقاله (709.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه دریکوند؛ اکرم گلشنی* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 20 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 30 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف مقالة حاضر پاسخ به این پرسش است که شیوة مقابله با فشارهای روانی و مشکلات در ادب تعلیمی فارسی با تکیه بر حکایت «شیر و نخجیران» در مثنوی تا چه حد با شیوههای مقابلة فولکمن و لازاروس قابل انطباق است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. دادهها با مطالعة منابع کتابخانهای و همچنین، دادههای مبتنی شیوة تودورف در سلسلهبندی داستان و پرسشنامة سبکهای مقابلهای (WCQ)لازاروس و فولکمن برای دریافت راهبرد مقابله استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای نشان داد راهکار مولوی برای مقابله با فشارهای روانی مطابق با سبک مقابلهای مسألهمدار لازاروس و فولکمن است که با حل مدبرانة مسأله و مسئولیتپذیری و جستوجوی حمایت اجتماعی، فشار روانی موجود در حکایت از بین میرود و مسألة واهمه از مرگ به شکل مدبرانه حل میشود. همچنین، نتایج نشان داد در این داستان از شیوة مسألهمدار مثبت و از سبک مقابلهای هیجانمدار به شکل کمرنگ بهره گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تنش؛ سبک مقابلهای مسألهمدار؛ سبک مقابلهای هیجانمدار؛ نظریة فولکمن و لازاروس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Coping Style With Stress and Problems Based On Folkman And Lazarus Theory in Persian Didatic Litrature, based on the Story of “the Lion and the Prey” in Masnavi | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh derikvand؛ akram golshani | ||
Department of Persian Language and Literature, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to answer the question, to what extent the coping methods concerning psychological tensions in Persian didactic literature are adaptable to problem-focused and emotion-focused stress management skills of Lazarus and Folkman, based on the story of “The Lion and the Prey” in Masnavi. The research method employed in this study is analytical-descriptive, similarly applying Todorf's method in the hierarchy of the story and Lazarus and Folkman's coping skills questionnaire to determine the coping strategies. The results confirm that the coping skills stated in this story are consistent with Lazarus and Folkman's problem-focused method, and the psychological tensions in the story are eliminated by deliberately resolving the problem, taking responsibility, and seeking social support. Furthermore, the emotion-focused coping methods are likewise, yet moderately used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotion-focused coping methods, Folkman and Lazarus theory, Problem-focused coping methods, Stress | ||
مراجع | ||
آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا، و پاژخزاده، شهناز (1380). مقایسة عوامل تنیدگیزا و شیوههای مقابله با آن در دانشآموزان. روانشناسی، 2(6)، 148-134. آقایوسفی، علیرضا (۱۳۸۰). نقش شخصیت و راههای مقابلهای در افسردگی و کاربرد مقابلة درمانگری در شخصیت و افسردگی. رسالة دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. تودورف، تزوتان (1382). بوطیقای ساختارگر.ترجمة محمد نبوی، تهران: نشرآگه. خسروی، زهره، و آقاجانی، مریم (1381). بررسی رابطة بین سلامت روان، منبع کنترل و شیوة مقابلهای دانشآموزان دختر سال اول مقطع متوسطة شهر تهران، مطالعات زنان 1(1)، 54-19. زرینکوب، عبدالحسین (1382). بحر در کوزه (نقد و تفسیر قصهها و تمثیلات مثنوی). تهران: انتشارات علمی. زمانی، کریم (1387). شرح جامع مثنوی معنوی. تهران: اطلاعات. عبدی، رضا (1380). مقایسة سبکهای حل مسأله در افراد وابسته به مواد مخدر و افراد عادی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد. فاریابی، رضا، میرزایی، رضا، سالاری، الهام، و جوادی، عباس (1395). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل تعاملی لازاروس و فولکمن بر مهارتهای مقابله با استرس در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 2(2)، 162-152. کیانی، رقیه، آقاپور، مهدی (1389). بررسی رابطة عوامل شخصیتی، سبکهای اسنادی و سبکهای مقابلهای با سلامت روانی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر.زن و مطالعات خانواده، 3(10)، 144-131. مالکی، کفایت (1386). بررسی رابطة بین معنای زندگی و راهبردهای مقابلهای با احساس شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. مؤمنی، خدامراد، و شهبازیراد، افسانه (1391). رابطة معنویت، تابآوری و راهبردهای مقابلهای با کیفیت زندگی دانشجویان، علوم رفتاری، 6(97)، 103-97. نریمانی، محمد، زاهد، عادل، و گلپور، رضا (1391). رابطة ذهنآگاهی، سبکهای مقابلهای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان. علوم تربیتی، 5(19)، 105-91. Eiiiot. T. R., Goldshal, F., Herrick Witty, T., Spruel, M. (1991). Problem solving appriaisal and psychological adjustment following spinal cord injury. Cognitive Therapy and Research, 5, 387-393.
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health & Social Behavior, 21,219-235
Kleinke, C. H. (1998). Coping with Life challenge: From books/co publishing company. 2ed., New York: USA.
Lazarus, R. S., & Filkman, S. (1989). Stress, appraisal and coping: From spinger publishing company. New York: USA.
Lazarus, S. R., & Folkman, A. (1991). Coping theory and research: Past, present, future. Psychosomatic Medicine, 55, 234-244.
Penly, J. A., & Tomaka, J. (2002). Associatiions among the Big Five, emotional responses Aand coping acute stress. Personality and Individual Difference, 32, 1215-1228.
Rosenstak, I. M. (1990). The health belief model: Explaining health behavior through expectancies. In K. Glanz. M. Lewis& B.K. Rimer (eds.) Health behavior & education: Theory. Research & practice (pp.62-39). San Francisko, CA: Jossey-Bass.
Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. New York: Guildford Press.
Taylor, S. E. (1999). Health psychology. 4th ed., New York: MacGraw-Hill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 663 |