تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,584 |
مقایسه پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و جو روانی_اجتماعی حاکم در کلاسهای چندپایه و تلفیقی | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، مرداد 1400، صفحه 40-50 اصل مقاله (276.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
پریسا کربلایی حسنی* | ||
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحدآشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس | ||
تاریخ دریافت: 21 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 06 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و جو روانی_اجتماعی حاکم در کلاسهای چندپایه و تلفیقی بود. روش: با توجه به موضوع و هدف پژوهش، روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای بود که در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان در مدارس چندپایه و تلفیقی در سطح استان مرکزی در سال 99-1400 بودند که از جامعه آماری پژوهش تعداد 20 نفر (دانش آموز در مدارس چندپایه) و 20 نفر (دانشآموز در مدارس تلفیقی) به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990)، نگرش نسبت به خلاقیت شیفر (1994) و جو روانی اجتماعی کلاس فریزر و همکاران(1995) بود. یافتهها: جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و t مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان چندپایه (میانگین = 85/118) بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تلفیقی (میانگین = 75/87)، خلاقیت دانشآموزان تلفیقی (میانگین = 65/21) بیشتر از خلاقیت دانشآموزان چندپایه (میانگین = 95/13) و جو روانی-اجتماعی حاکم بر کلاس دانشآموزان چندپایه (میانگین = 70/23) بهتر از جو روانی-اجتماعی حاکم بر کلاس دانشآموزان تلفیقی (میانگین = 15/15) میباشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و جو روانی_اجتماعی حاکم در کلاسهای چندپایه و تلفیقی تفاوت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ خلاقیت؛ جو روانی_اجتماعی؛ کلاسهای چندپایه؛ کلاسهای تلفیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of academic achievement, creativity and prevailing psycho-social atmosphere in multi-grade and integrated classes | ||
نویسندگان [English] | ||
Parisa karbalaeihasani | ||
M.A. Student. Department of Clinical Psychology, Ashtian Branch, Islamic Azad University, Ashtian | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The aim of this study was to compare academic achievement, creativity and psycho-social atmosphere in multigrade and integrated classes. Method: According to the subject and purpose of the research, the method of the present study was causal-comparative. In the present study, the statistical population included all students in multi-grade and integrated schools in Markazi province in 1400-99, of which 20 were from the statistical population. Students in multigrade schools) and 20 students (students in integrated schools) were selected as the statistical sample by available sampling method. The research instruments were Pham and Taylor (1990) Academic Achievement Questionnaire, Attitudes Toward Schiffer (1994) and the Psychosocial Atmosphere of Fraser et al. Results: One-way analysis of variance and independent t-test were used to analyze the data. Findings showed that the academic achievement of multi-level students (mean = 118.85) was higher than the academic achievement of integrated students (mean = 87.75), the creativity of integrated students (mean = 21.65) was higher than the creativity of multi-level students (mean = 95.95). 13) and the psycho-social atmosphere prevailing in the class of multi-grade students (average = 23.70) is better than the psycho-social atmosphere prevailing in the class of integrated students (average = 15.15). Conclusion: The results showed that there is a difference between academic achievement, creativity and psycho-social atmosphere in multi-grade and integrated classes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic achievement, Creativity, Psychosocial atmosphere, Multiple classes, Integrated classes | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 461 |