تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,200 |
بررسی کج فهمی دانش آموزان دوره دوم متوسطه درباره مفاهیم مول و جرم اتمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1400، صفحه 57-74 اصل مقاله (558.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عاطفه همایی مقدم* ؛ منا شاهوند؛ سیده شقایق صادقی حاجی بابا | ||
دانشجوی کارشناسی، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
از آنجایی که دانشآموزان با مجموعهای از باورها نشأت گرفته از دوران کودکی به سمت آموزش سوق مییابند، درک چگونگی یادگیری دانشآموزان میتواند به معلمان کمک کند تا استراتژیهای موثر برای تدریس را تدوین کنند. شیمی یکی از مهمترین شاخههای علم است که به فراگیران امکان درک آنچه در اطراف آنها اتفاق میافتد را فراهم میسازد. از آنجا که موضوعات شیمی عموماً مرتبط با ساختار ماده هستند، شیمی یک موضوع مشکل برای بسیاری از دانش آموزان است. بنابرایندر این مقاله سعی شده است تا یکی از رایجترین کجفهمیهای دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم با مفهوم جرم اتمی- مول و بیان علل این کجفهمیها در این پژوهش مورد تحقیق قرار گرفته شد. این مقاله با طرح پرسشنامهای شامل 10 سوال چهارگزینهای و قرار دادن آن در اختیار دانشآموزان استانهای قزوین و همدان بصورت مجازی، به قلم تحریر درآمده است. براساس نتایج بدستآمده اینگونه برآورد شد که بیشتر دانشآموزان در درک مفهوم جرم اتمی و مول، دچار کجفهمی هستند و این مفاهیم را بطور کامل نیاموختند و این امر ممکن است منجر به اشتباهات متعدد در حل مسائل شیمی شود. بنابراین با انجام این پژوهش، سعی براین بود که کجفهمیهای دانشآموزان مشخص شود تا معلمان در حین تدریس، راهکارهایی را برگزینند که اینگونه کجفهمیها را به حداقل برساند. | ||
کلیدواژهها | ||
کجفهمی؛ آموزش شیمی؛ مول؛ جرم اتمی؛ دورۀ دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Misconceptions of Second -round High School Students in the Concepts of Mole and Atomic Mass | ||
نویسندگان [English] | ||
Atefeh Homaei Moghadam؛ Mona Shahvand؛ Seyedeh Shaghayegh Sadeghi hajibaba | ||
Chemistry student, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
As students move toward education with a set of beliefs from childhood, understanding how students learn can help teachers formulate effective teaching strategies. Chemistry is one of the most important branches of science that allows learners to understand what is happening around them. Because chemistry topics are generally related to the structure of matter, chemistry is a difficult subject for many students. Therefore, in this article, an attempt has been made to investigate one of the most common misconceptions of high school students with the concept of atomic mass and the causes of these misconceptions in this study. This article has been written by designing a questionnaire including 10 four-choice questions and providing it to students in Qazvin and Hamedan provinces virtually. Based on the results, it was estimated that most students have a misunderstanding of the concept of atomic mass and moles and have not fully learned these concepts, and this may lead to several mistakes in solving chemistry problems. Therefore, by conducting this research, an attempt was made to identify students' misconceptions so that teachers, while teaching, can choose strategies that minimize such misconceptions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconception, Chemistry education, Mole, Atomic mass, Second -round High School | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,253 |