تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,695 |
پدیدارشناسی روش آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده در درس زیست شناسی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1399، صفحه 3-18 اصل مقاله (369.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه غریبی* 1؛ فائزه ناطقی2؛ سعید موسوی پور3؛ محمد سیفی4 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2عضو هیات علمی، دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران | ||
3عضو هیات علمی، دانشیار ، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
4عضو هیات علمی، استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 15 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر اراک از روش واقعیت افزوده در درس زیست شناسی، در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان پژوهش، تعدادی از دانشآموزان دختر پایه دهم شهر اراک در درس زیست شناسی بودند که به روش واقعیت افزوده آموزش دیده بودند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبه بود و مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جهت تحلیل دادههای پدیدار شناسی از روش دیکلمن استفاده شد. پس از استخراج موضوعی و طبقهبندی آنها، یافتهها شامل4 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی بود. یافتههای پژوهش نشان داد که از بُعد شناختی دانشآموزان در روش تدریس واقعیت افزوده قادر به تجسم و تخیل روابط اندامها بعد از یادگیری، افزایش ادراک در یادگیری و افزایش یادداری هستند. در بُعد تعامل و روابط میان فردی، داشتن نقش فعال در یادگیری و مشارکت و همکاری با همکلاسی و نقش تسهیلگر معلم، در بعد خصوصیات روش آموزش، صرفه جویی در زمان، امکان دستکاری موضوع آموزش و در بعد عاطفی، علاقه به درس و رضایت و انگیزه بالا و نگرش مثبت به درس نشان دادند. بنابراین می توان گفت با توجه به نقش مثبت واقعیت مجازی در چهار حیطه شناختی، تعامل، روابط میان فردی و عاطفی، باید سعی شود موانع استفاده از فناوری برداشته شود و به معلمان آموزشهای لازم در جهت استفاده از چنین فناوریهایی داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ تجربه زیسته؛ واقعیت افزوده؛ آموزش زیست شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenology of augmented reality-based training methods in Biology lesson | ||
نویسندگان [English] | ||
farzaneh gharibi1؛ faezeh nateghi2؛ saeed moosavipour3؛ mohammad seifi4 | ||
1PhD in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran | ||
2Faculty member, Assistant Professor, Department of Educational Sciences ,Arak Branch,Islamic Azad University,Arak,Iran | ||
3Faculty Member, Associate Professor, Faculty of Humanities, Department of Educational Sciences and Psychology, Arak University, Arak, Iran | ||
4Faculty member, Assistant Professor, Department of Educational Sciences ,Arak Branch,Islamic Azad University,Arak,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the lived experience of 10th grade female high school students in Arak augmented reality method in biology course in the academic year 2019-2020. The method of the present study was qualitative and the phenomenological method was used to achieve understanding, description and explanation. The participants of the study were 10th grade female students in Arak who were trained in biology by augmented reality method and the interview continued until the theoretical saturation was reached. The data collection tool in this study was interview. Dickelman method was used to analyze the analysis of phenomenological data. After thematic extraction and their classification, the findings included 4 main themes and 14 sub-themes. MAXQDA 10 software was used for data analysis. Findings showed that students' cognitive dimension in augmented reality teaching method is able to visualize and imagine the relationships of organs after learning, increase perception in learning and increase memory, in the dimension of interaction and interpersonal relationships, have an active role in learning and Participation and cooperation with classmates and the facilitator role of the teacher, in terms of the characteristics of the teaching method of saving time, the possibility of manipulating the subject of education and in the emotional dimension of interest in the lesson and high satisfaction and motivation and positive attitude to the lesson. Therefore, it can be said that considering the positive role of virtual reality in four areas of cognition, interaction and interpersonal relationships, teaching methods and most importantly the emotional area, we should try to remove barriers to the use of technology and train teachers to use it. Be given from such technologies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Phenomenology, Lived experience, Augmented Reality, Biology Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |