تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,317 |
سنجش میزان سواد برنامه درسی معلمان و رابطه آن با موفقیت تحصیلی دانشآموزان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، تیر 1400، صفحه 9-28 اصل مقاله (2.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صمدی* 1؛ منصور ارجمندی2 | ||
1کارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش آموزش ابتدائی، دانشگاه غیرانتفاعی امام جواد (ع)، یزد، ایران. | ||
2عضو غیر هیئتعلمی دانشگاه و معاون هماهنگکننده دانشگاه فرهنگیان یزد، یزد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 دی 1399، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان سواد برنامه درسی معلمان و رابطۀ آن با موفقیت تحصیلی دانشآموزان بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد که در سال تحصیلی 99-98 مشغول تدریس بودند که تعداد آنها 2000 نفر بود. حجم نمونه آماری از طریق جدول مورگان، 322 نفر که از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی تعیین گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه سواد برنامه درسی عباباف و همکاران (۱۳۹۲) و موفقیت تحصیلی (معدل دانشآموزان) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها آزمون ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت که نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین برنامه درسی بهعنوان سند، بهعنوان راهنمای عمل و بهعنوان فرایند با موفقیت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P)؛ همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که مؤلفههای سواد برنامه درسی قادر به پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد؛ برنامه درسی؛ موفقیت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the literacy rate of teachers 'curriculum and its relationship with students' academic success | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme samadi1؛ Mansour Arjemandi2 | ||
1Master of Educational Sciences, Elementary Education, Imam Javad University, Yazd, Iran | ||
2Non-faculty member of non-profit Imam Javad University (AS) and Deputy Coordinator of Farhangian University of Yazd, , Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to assess the literacy rate of teachers 'curriculum and its relationship with students' academic success. The present study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection method. The statistical population in this study includes all primary school teachers in Yazd, who were teaching in the academic year of 1998-99, whose number was 2000 people. The statistical sample size through Morgan table was 322 people which was determined by stratified random sampling. In order to collect data, the curriculum literacy questionnaire of Ababaf et al. (2013) and academic achievement (students' GPA) were used. In order to analyze the data, correlation coefficient test and regression analysis were used. The results of Pearson correlation test showed that there is a positive and significant relationship between the curriculum as a document, as a guide for action and as a process with students' academic success. There is (P <0.01); The results of regression test also showed that the literacy components of the curriculum are able to predict students' academic success. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum literacy, academic achievement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,197 |